dot_animation
21.12.2024
16:57
Søg på brancher
facebook

Innovative Erhvervsskoler
har givet et kompetenceløft

Projektet er et samarbejde mellem Teknologisk Institut, Alexandra Instituttet, tre erhvervsskoler og fem små og mellemstore virksomheder

Evalueringen af projektet Innovative Erhvervsskoler, der er søsat for at afprøve nye samarbejder, innovationsformer og teknologier i undervisningen på erhvervsskolerne, er på vej – og den lyder til at blive god.

Projektet er lige nu ved at lægge sidste hånd på sin evaluering, men det står klart, at det har været intense og meget givende undervisningsforløb på de tre deltagende erhvervsskoler, der har affødt flere nye samarbejdsmuligheder. Projektet har givet et kompetenceløft til både faglærerne, eleverne og hos små og mellemstore virksomheder.

Innovative Erhvervsskoler er undervisningsforløb med afsæt i konkret stillede udfordringer fra de deltagende virksomheder og er drevet af to hovedformål. Dels at træne i praktiske værktøjer der gør elever og lærere bevidste om deres innovationskapacitet i rollerne som entreprenører, medarbejdere og brugere. Dels at bruge it-værktøjer til at understøtte den praktiske undervisning inden for produkt-, proces- og serviceinnovation, der strukturerer innovative processer med fokus på relevans, involvering og feedback for at fremme en spændende og effektiv læring.

En række samarbejdspartnere

Innovative Erhvervsskoler-projektet er et samarbejde mellem Teknologisk Institut og Alexandra Instituttet, tre erhvervsskoler samt fem små og mellemstore virksomheder, der skaber viden om, hvordan innovation og iværksætteri kan blive en del af uddannelsessystemet og derefter erhvervslivet. Dermed kommer innovation med fra starten, når erhvervsskolens elever kommer ud på arbejdsmarkedet.

Projektet er finansieret af Styrelsen for Forskning og Innovation. Formålet er at levere praktiske værktøjer til elever og lærere, så deres evner og forståelse for innovation yderligere fremmes, og at levere it-værktøjer, der kan understøtte undervisning i service- og produktinnovation.

Samtidig er projektets formål at bygge bro mellem teori og praksis, så de virksomheder der ansætter elever fra erhvervsskolerne bidrager med konkrete problemstillinger og udfordringer, hvor der er brug for elevernes innovative indsats. Dette sker alt sammen i faget Iværksætteri og Innovation på de deltagende skoler: KTS (Københavns Tekniske Skole), Vilvorde, Roskilde Tekniske Skole samt Selandia, Center for Erhvervsrettet Uddannelse.

September 2012