Søger opgaver, der involverer innovation
Alu Technologies A/S vil i stigende omfang udvikle egne produkter – det første af slagsen, Sterilius, er en succes, der nu skal bygges videre på
- Der hvor der er brug for innovation, fordi der kræves noget ekstra, er meget fokus på kundens behov og skal udvikles noget nyt – det er der, vi har fremtiden for erhvervslivet i Danmark. Det er der, vi finder vores kunder fremover.
Det siger adm. direktør i Alu Technologies A/S, Steen Rubæk, der også har en anden måde at udlægge det på.
- Jo nemmere det er at definere en opgave, jo nemmere er det at købe sig til produktion i Kina, fordi det så alene handler om pris, siger han og fortsætter:
- Hovedargumentet for at vælge os – og med os mener jeg ikke kun min egen virksomhed, men danske virksomheder generelt – er, som jeg ser det, at kunden ellers går glip af optimering. Og for at kunne optimere skal innovation og produktion foregå på samme sted. Næsten al udvikling sker i forbindelse med produktion. I ”gamle dage” gik ingeniøren til smeden henne om hjørnet, når han eller hun havde brug for et godt råd om en praktisk detalje. Hvor skal ingeniøren gå hen, hvem skal han/hun spørge, hvis produktionen er flyttet til Kina?
Konkurrerer på innovation
Dilemmaet forsøger Steen Rubæk at komme til livs ved i stigende omfang at udvikle egne produkter og ellers primært at byde ind på opgaver, hvor han kan konkurrere på innovation.
- Det er den mest sikre og mest attraktive vej at gå for os, og jeg tror på, at det kommer til at betyde en større efterspørgsel i de kommende år. Dertil kommer, at vi vil fortsætte med at foreslå ændringer og forbedringer, når en kunde henvender sig med en opgave, for vi laver ikke ukritisk det, kunden siger, at han eller hun ønsker, understreger Steen Rubæk.
Han vurderer, at omkring 20 pct. af omsætningen i Alu Technologies i dag hidrører fra opgaver, der involverer innovation. Og mængden er stigende.
Det egentlige gennembrud
Det første eget produkt er Sterilius, en vogn til transport og opbevaring af sterile instrumenter på sygehuse. Et langt innovationsforløb er gået forud for lanceringen i foråret 2010, og nu – efter et godt salg til den danske sygehussektor i introduktionsfasen – står Sterilius foran sit egentlige gennembrud via det nyetablerede selskab Medic-AL ApS med speciale i brugerdreven innovation i sundhedssektoren, nyansat sælger og ambitioner om at søge nye markeder uden for landets grænser.
Starten på innovationsforløbet var en konkurrence udskrevet i 2008 af AluCluster, der er en landsdækkende klyngeorganisation for virksomheder inden for aluminiumsbranchen (bl.a. Alu Technologies), Sterilcentralen på Glostrup Hospital og Kunstakademiets Arkitektskole. Hele udviklingen af Sterilius beskrives som ”et skoleeksempel på den måde AluCluster arbejder med brugerdreven innovation” (læs mere om AluCluster via link herunder), og undervejs har der været mange justeringer og tilretninger efter anbefaling fra det sygehuspersonale, som skal anvende vognen.
Fra prototype-stadiet
- Vi overtog Sterilius-projektet fra prototype-stadiet. En skitse og krav om, at vognen skulle rulle let, holde til at blive vasket ved høj temperatur og støje minimalt, var vores udgangspunkt. Derfra har vi færdigudviklet den, produktionsmodnet den og sat den i produktion. Et vigtigt element har også været at udvikle et fleksibelt produktionssystem, som gør det muligt at tilpasse Sterilius individuelt til den enkelte kunde, fortæller Steen Rubæk og pointerer, at brugen af miljørigtige aluminiumsmaterialer sikrer en lang levetid og en høj grad af genanvendelse. Ellers er det ikke mindst det forhold, at vognen passer ind i sterilcentralernes automatiske vaskemaskiner, hvilket sparer flere timers manuel rengøring og sikrer optimal hygiejne, som har gjort Sterilius til en øjeblikkelig succes.
Med ansættelsen af salgskonsulent Birgit Mammen fra årsskiftet 2012 skal der bygges videre på denne succes. Både herhjemme og i udlandet. Sterilius blev således præsenteret for udenlandske sygehusindkøbere for første gang på Medica Messen i Düsseldorf i november 2011.
Udvikler følgeprodukter
- Desuden er vi godt i gang med at udvikle følgeprodukter til Sterilius. Der er tale om tilbehør i form af transportbeslag og andre varianter af vogne, varianter med flere fag, flere døre m.m., siger Steen Rubæk, der fremhæver ekstruderbarhed, designfrihed, elektrisk og termisk ledningsevne, nem bearbejdning, lav vægt, korrosionsbestandighed og billig implementering som væsentlige egenskaber, når der skal konstrueres produkter i aluminium.
Januar 2012
|
|
Birgit Mammen, salgskonsulent i Medic-AL ApS, med Sterilius-vognen, der er udviklet til transport og opbevaring af sterile instrumenter på sygehuse. Som det fremgår af billedet, kan den fås i forskellige farver.
|