Chat er vejen til bedre og billigere borgerserviceAf undersøgelse fremgår det, at personlig online betjening – chat-support – vil gøre det nemmere at bruge kommunernes selvbetjeningsløsningerBorgerservicefunktionen skal effektiviseres og digitaliseres, og flere borgere skal benytte kommunens online selvbetjeningsløsninger. Det er en bunden opgave i de fleste kommuner, hvor administrationen skal spare, vurderer Kurt Bager, adm. direktør i det danske it-firma, Netop Solutions. Men det kræver nytænkning, hvis borgernes ikke skal opleve ringere service. Næsten halvdelen af ”online-kunderne” i Borgerservice peger på personlig online betjening som en del af løsningen, ifølge en undersøgelse udarbejdet af Userneeds. En barriereDen manglende mulighed for personlig service og her-og-nu-assistance i de fleste kommunale selvbetjeningsløsninger er en barriere, som kommunerne gør klogt i at adressere, hvis de vil flytte borgerne fysisk ud af Borgerservice og over på nettet - og høste de planlagte effektiviseringsgevinster. Mulighed for at spørgeEn del af problemet menes at ligge i selvbetjeningsløsningernes ”forvaltningscentriske afsæt”, men udover brugervenlige løsninger, så vil brugerne også gerne have mulighed for at spørge om hjælp og få personlig vejledning, når de sidder og håndterer ofte meget private og/eller privatøkonomiske mellemværender med kommunen online. Et nyt og interessant markedNetop Solutions, som har leveret chat-support løsninger til store firmaer i flere år, ser et nyt og interessant marked i de danske kommuners nødvendige omstilling. Oktober 2012 |