Studerende hjælper med at øge innovationsevnen i marineindustrien
”Det er meget vigtigt, at den nordiske region arbejder sammen om at finde innovative løsninger på aktuelle udfordringer”
Studerende fra de nordiske lande har været samlet til en workshop, en bootcamp, på Færøerne, hvor de har konkurreret om at løse en presserende udfordring i marineindustrien. En udfordring, som – når den bliver løst – vil udløse et stort potentiale for industrien.
Tre studerende fra hvert af de nordiske lande (Danmark, Færøerne, Finland, Island, Norge og Sverige) samledes for at diskutere marineindustriens fremtid og deltage i en case-konkurrence angående et industrirelevant problem. Workshoppen Nordic Innovation Marine Marketing Project (NIMMP) er designet i samarbejde med nordiske virksomheder i marineindustrien, og udfordringen er en aktuel problemstilling, som virksomheder i industrien står over for.
Læringspunkter fra bootcampen bliver fremvist i en promoveringsvideo og samlet i en rapport, der kan hjælpe virksomheder i sektoren med at udforme innovative løsninger.
Vigtigt at arbejde sammen
- Det er meget vigtigt, at den nordiske region arbejder sammen om at finde innovative løsninger på aktuelle udfordringer i marineindustrien. Mange lande i regionen er dybt afhængige af industrien, og det er afgørende, at vi anvender vores samlede ressourcer i den stigende globale konkurrence. Vi er overbeviste om, at en af vores største styrker er mennesker og vores høje uddannelsesniveau, hvilket er grunden til, at vi sætter vores lid til, at de udformer innovative løsninger, siger Diljá Valsdóttir, projekleder hos Innovit, Entrepreneurship centre på Island.
En god platform
- Nordic Innovation blev etableret med det formål at bidrage til det nordiske erhvervslivs konkurrencedygtighed og innovationsevne. Vi anser NIMMP for at være en god platform for fremme af samarbejde inden for regionen samt innovation i marineindustrien. Ved at få studerende til at undersøge aktuelle udfordringer, udnytter vi en vigtig kilde til kreativitet, samtidig med at vi introducerer fremtidens ledere for potentialet i en karriere i marineindustrien, siger Roger Moe Bjørgan, administrerende direktør i Nordic Innovation. NIMMP er et joint venture mellem Innovit Entrepreneurship centre på Island, Færøernes Universitet, Stardust-CBS i Danmark, Norsk Universitet for Life Science, Svensk Universitet for Landbrugsvidenskab og Nordic Innovation. Stardust-CBS er studenterorganisationen for iværksætteri på Copenhagen Business School, der har til formål at fremme studerendes forretningskompetencer inden for iværksætteri og innovation. Med dette formål har organisationen for nyligt etableret et talentnetværk for studerende på universiteterne i hovedstadsregionen. November 2012
|
|
|