Ny teknologividen til danske virksomheder
Specialeprojekter bringer virksomhederne tættere på den nye teknologiske viden, som hele tiden genereres på universiteterne
Danske virksomheder skal konstant tilegne sig ny viden for at holde dem selv og deres produkter i førertrøjen overfor udenlandske konkurrenter. En af måderne at gøre dette på er at samarbejde tæt med de danske universiteter og dermed rykke tættere på den nye teknologiske viden, som hele tiden genereres her, skriver innovationsnetværket RoboCluster i sit nyhedsbrev.
Den mulighed benyttede ni både større og mindre virksomheder sig af, da DTU Elektro i oktober 2012 afholdt projektdag med henblik på at skabe nye projektsamarbejder mellem virksomheder og specialestuderende. Projektdagen giver virksomheder og studerende mulighed for at mødes omkring et konkret og ofte produktorienteret udviklingsprojekt - til gavn for virksomhedens innovations- konkurrenceevne samt den studerendes cv og efterfølgende adgang til jobmarkedet.
Nye styringsmuligheder for dansk skibsmotor
Motorfabrikanten MAN Diesel & Turbo bød ved projektdagen ind med en række forskellige projekter, som skal være med til at bibeholde virksomhedens position som verdensførende inden for design og udvikling af store computerstyrede dieselmotorer – primært til verdens største fragtskibe.
MAN Diesel & Turbo har ikke færre end 200 danske ansatte i virksomhedens udviklingsafdeling i København. Det til trods ser virksomheden stadig samarbejdet med universitetsstuderende som en vigtig kilde til nye input og muligheder for deres fortsatte udvikling af virksomhedens motorer. Christian Linneberg, der er researchengineer hos MAN Diesel og Turbo, fortæller:
- Vi har stor glæde af at have studerende til at lave projekter hos os. Generelt er det en god måde at prøve folk af på rent rekrutteringsmæssigt. Men vi benytter i høj grad også de studerende til at få undersøgt nogle af de ting, som vores medarbejdere måske ikke selv har haft tid til at kigge nærmere på.
Hos MAN Diesel og Turbo får de studerende både mulighed for at tage del i virksomhedens egne projekter samt selv at spotte og udforme nye projektidéer til virksomhedens produktportefølje – denne samarbejdsmetode har bl.a. ført til nye kommercielle produkter på baggrund af de studerendes arbejde.
- Vi formulerer mange projektidéer, som vi kan køre over som et studenterprojekt, som vi kan få undersøgt og dermed bringe tættere på at få bragt i luften. Et eksempel er bl.a. et projekt, hvor en gruppe studerende kiggede nærmere på en vibrationsdæmper til vores motorer. Det er i dag et kommercielt produkt, siger Christian Linneberg.
Intelligent bagemaskine til globalt marked
En helt anden type virksomhed med et ganske anderledes projektoplæg havde også fundet vej til projektdagen hos DTU Elektro.
Virksomheden Fredensborg Køkkenet, der udvikler specieltilpassede køkkener til både private og virksomheder, præsenterede en idé om en intelligent cupcake-bagemaskine til hotel- og restaurationsbranchen. Bagemaskinen skal i sin enkelthed bage cupcakes efter behov og gennem intelligente løsninger kunne fylde op og genvarme de kager, som endnu ikke er taget.
November 2012
|