Innovationskalender
Pit Stop: Nytænkning af virksomhedenPit Stop giver værktøjer og inspiration til at nytænke virksomhed, forretningsstrategi, produkter og services. Det er et intensivt udviklingsforløb, hvor man kommer til at arbejde med sin virksomheds uudnyttede potentiale. Man introduceres til nye effektive værktøjer, som kan bruges til at udvikle forretningen og øge vækstmulighederne. Pit Stop-forløbet er specielt tilrettelagt for ejere/ledere af små virksomheder inden for bolig og beklædning og for kreative virksomheder – både analoge og digitale. Kernen i Pit Stop er tre workshops frem til sommeren 2014. Tid: Den 19.-20. februar 2014, den 1.-2. april 2014 og den 13.-14. maj 2014. |
RoboBusiness Europe 2014En ny teknologisk revolution er på vej. Det handler den internationale robotkonference RoboBusiness Europe om. For 30 år siden ændrede hjemmecomputeren vores liv fundamentalt. For 20 år siden var tiden kommet til internettet, og for 10 år siden ændrede smartphones verden, som vi kender den. Med stadig kortere mellemrum forandrer teknologiske bølger vores samfund. Nu er tiden kommet til den robotteknologiske bølge. Den udvikling åbner unikke muligheder for dem, som fanger bølgen i tide og forstår at udnytte mulighederne. RoboBusiness Europe er en tilbagevendende europæisk konference og matchmaking-event, hvor man får værdifuld indsigt i og nye kontakter til både slutbrugere og udviklere i den voksende robotindustri. Tid: Den 26.-28. maj 2014. |
Fremtidens e-handel i livsstilsbranchenDen danske livsstilsbranche står over for store udfordringer med digitale salgskanaler, hvor strategi og den eksisterende forretningsmodel skal nytænkes, hvis virksomhederne skal overleve. På denne e-handelskonference får deltagerne indsigt i livsstilsforbrugeren anno 2020, mulighed for optimering af konverteringsrater og adgang til nye platforme, der kan løfte salget. |
Forretningsmodeller der giver vækstFå konkret viden om, hvordan man med fordel kan udvikle sin forretningsmodel. man kan opnå nye muligheder for både udvikling og vækst ved systematisk at gennemgå hele forretningen. Der er meget at hente ved at afdække mulighederne for forbedringer af nuværende eller udvikling af nye produkter og serviceydelser. På gå-hjem-mødet får man svar på: Hvad andre virksomheder har gjort for at udvikle deres forretning. Hvordan man løbende kan udvikle forretningen oven på sine nuværende produkter eller gennem helt nye. Hvordan man kan udvikle services til nye og eksisterende produkter. Hvordan man kan tjene penge på service. Hvad man kan gøre, når konkurrenterne laver lige så gode produkter som ens egen virksomhed. Tid: Den 27. februar 2014 (Taastrup) – den 13. marts 2014 (Aarhus). Sted: Teknologisk Institut, Gregersensvej 1, Taastrup – Kongsvang Allé 29, Aarhus. Arrangør: Service Platform og Teknologisk Institut. Information: www.serviceplatform.dk. |
Seminar om fokusområderPå årets første seminar spilles der ud med interessegruppens fokusområder og spændvidde. Der kredses om praktisk tilpasset agil udvikling gerne i samspil med innovation til inspiration for ingeniører m.fl., der udvikler IT-produkter. På programmet står bl.a. temaer som ”Risk baseret kvalitetssikring”, ”Scrum, læring og kreativitet” og ”Softwareinnovation”. Tid: Den 5. marts 2014. Sted: Tekkva, Niels Jernes Vej 10, Aalborg. Arrangør: Interessegruppen Processer & IT Nord (InfinIT). Information: www.infinit.dk. |
Service fra jord til bordHvordan øger man omsætningen af sit sortiment? Og hvordan tjener man penge på service? Mikroproducenterne har for længst opdaget, at service er en vigtig del af forretningen, men at gøre service til en måde at tjene penge på som fødevareproducent – det udfordrer mange. Et firedages innovationsforløb sætter fokus herpå. På to serviceværksteder og en studietur til Skåne i Sverige får man chancen for at fokusere på udvikling af services i sin fødevarevirksomhed. Man oplever, hvilke produkter og services andre har skabt, og får værktøjer og viden om, hvordan man selv kan skabe mere omsætning i sin virksomhed. Målgruppe er små fødevareproducenter f.eks. gårdbutikker, mikroproducenter, distributører og cateringvirksomheder. Tid: Den 9. april 2014. |
Alu StøbekursusDette kursus giver viden om processer og materialer. Der gennemgås støbemetoder og støbelegeringer samt deres egenskaber, og man får viden om de enkelte støbeprocesser, herunder parametre for valg af støbemetode. Man opnår viden om behandling af smelten, sammenhængen mellem støbemetode, legering, mikrostruktur, efterbehandling og fysiske/ mekaniske egenskaber. Herudover behandles korrosion og forskellige overfladebehandlingsmuligheder. Kurset, som er sammensat af en række moduler, inddrager praktiske emner og eksempler, der underbygger de enkelte moduler. Tid: Den 20. marts 2014. Sted: Fredericia. Arrangør: AluCluster. Information: www.alucluster.com. |
Kursus: Alu BasisDette kursus inden for aluminium giver viden om et spændende metal og henvender sig til medarbejdere, der ikke har en decideret teknisk baggrund, men har behov for viden om aluminium og dets grundlæggende egenskaber. Det kan være ledelsen, salgspersonalet, indkøbere, produktchefer, HR-medarbejdere samt øvrige administrative medarbejdere. Kurset er sammensat af flere moduler. Tid: Den 20. maj 2014 Sted: Aalborg. Arrangør: AluCluster. Information: www.alucluster.com. |
Kursus: Alu TeknologiArbejder man i aluminiumindustrien, eller har kontakt hertil, og ønsker at vide mere om de muligheder, der ligger i anvendelsen af aluminium, vil man få et stort udbytte af dette to-dages kursus inden for materiale-, proces- og overfladeteknologi. Målgruppe er tekniske medarbejdere, der vil vide mere viden om et spændende metal. Tid: Den 21.-22. maj 2014. Sted: Aalborg. Arrangør: AluCluster. Information: www.alucluster.com. |