dot_animation
21.12.2024
16:43
Søg på brancher
facebook

Forbedrer onsite support med QR-teknologi

Ny serviceapp, som er udviklet af iSpoc, er lidt af en verdensnyhed

IHLP Move er ikke den første eller eneste app på markedet for professionelle serviceløsninger. Men man har hos det danske softwarehus iSpoc gjort sig umage for at designe og udvikle en serviceapp, som gør arbejdet lettere for alle, der leverer onsite support. Uanset om det er IT, ejendomssupport, support af produktionsanlæg eller til myndighedernes inspektionsbesøg. Og det er med QR-teknologien i en helt ny rolle.

En af de større produktlanceringer. Sådan betegner Lennart Fuglsang, medstifter og teknisk direktør hos iSpoc, den nye serviceapp, som netop er landet i Apple’s App Store.

- Meget af det, vi har set på markedet for serviceløsninger, er app’s, hvor man har lavet et nedkog af en eksisterende browser-udgave og pakket det ind i en HTML5 skal, siger han. Som sådan mener han ikke, at der er noget i vejen med at benytte HTML5, men iSpoc har valgt at fokusere på brugernes behov og drage fordel af enhedernes indbyggede funktioner.

Af den samlede udviklingsperiode har iSpoc brugt godt et halvt år på at analysere, hvordan de tekniske muligheder kan optimere arbejdet for servicemedarbejdere, der er rundt og supportere kollegaer, kunder og borgere.

En dynamisk serviceapp 

Resultatet er blevet en dynamisk serviceapp, som gør brug af enhedernes tekniske muligheder, hvilket gør det ekstremt nemt for supportmedarbejdere at indrapportere sager, når de er på farten – og giver genveje til nyttig viden om kunder, systemer og infrastruktur. Bl.a. udnytter IHLP Move mulighederne for at QR-scanne, så brugerne får direkte adgang til oplysninger om det udstyr og de systemer, de supporterer, ved at scanne det. Teknisk set, ved at der sker et opslag i organisationens såkaldte konfigurationsdatabase, når brugeren scanner en enhed, der er registreret deri. Og det er lidt af en verdensnyhed. For i følge iSpoc’s research findes der ingen andre serviceapps i dag, der giver brugeren direkte adgang til deres konfigurationsdatabase gennem QR-scanninger.

- Nem adgang til CMDB’en er vitalt, når man som servicemedarbejder skal træffe en hurtig og velbegrundet beslutning, udtaler Lennart Fuglsang.

Med IHLP Move kan man også oprette sager på baggrund af billeder, man tager, når man er rundt. Og i stedet for at skrive længere tekster kan rapporteringen klares ved hjælp af de såkaldte QuickForms, så en arbejdsgang kan håndteres med et foto og en QuickForm.

Made in Denmark

Ikke kun selve indholdet af IHLP Move adskiller sig fra de andre app’s på markedet. Selve præmissen for udvikling af IHLP Move er også anderledes, idet man gennem hele processen har haft en tæt dialog med kunderne for at sikre, at det endelige produkt bedst muligt understøtter kundernes arbejdsgange. Glenn Sidor, som er teamchef for servicedesk’en i Næstved Kommune, udtaler:

- Vi har været glade for muligheden for at kunne præge udviklingsprocessen, og for at iSpoc også har kigget på vores arbejdsgange i deres designproces.

- Vi har gjort et stort arbejde for at afdække kundernes arbejdsgange, fortæller Casper Bøgeholdt, medstifter og direktør i iSpoc, og forklarer, at valget om at holde udviklingen tæt på kunderne blev truffet for at sikre en dynamik i processen. Mens mange leverandører vælger at outsource udviklingen til fjerntliggende sourcingcentre, har iSpoc haft et tæt samarbejde med forsknings- og innovationscentret Alexandra Instituttet i Århus, som også huser iSpoc’s faste designpartner, Oddfischlein. Netop parløbet med kunderne og det nære samarbejde med Alexandra Instituttet og Oddfischlein har resulteret i, at IHLP Move er tænkt hele vejen rundt ud fra kundernes dagligdag, de teknologiske muligheder og designmæssige hensyn.

Tæt på at være fuldendt

Udover hensynet til processen og produktet, mener man hos iSpoc heller ikke, at det gør noget, at man som leverandør til mange af myndighederne herhjemme bidrager positivt til fødekæden ved at anvende lokale leverandører. For som Casper Bøgeholdt udtaler ”når den bedste og mest pragmatiske løsning omkring vores design- og udviklingsproces samtidig bidrager positivt til samfundet, så er løsningen tæt på at være fuldendt.”

Juni 2013

  Lennart Fuglsang og Casper Bøgeholdt - stiftere af iSpoc.