dot_animation
30.12.2024
18:9
Søg på brancher
facebook

Nytænkning af køkkener til 65+ segmentet

85 designstuderende, businessfolk og design-, bolig- og livsstilseksperter fra Danmark, Finland, Sverige, Estland, Letland, Litauen og Polen samlet til design- og innovationscamp  

Nytænkning af køkkener til 65+ segmentet var på programmet, da fem designteams mødtes og blev matched med fem businessteams fra Polen, de nordiske og baltiske lande på en intensiv design- og innovationscamp i København i starten af juli. De fem teams blev vurderet af en bred sammensat jury ud fra kriterierne mest innovativ og størst realiseringspotentiale.

”The Good Life Kitchen” vandt for nytænkning med bl.a. implementeret fremtidsteknologi i form af en multifunktionel ”hjælpende hånd”, der kan skrue låg af, flytte ting og bære op til 80 kilo, samt væghængte automatiserede hylder. ”Living Kitchen” vandt for størst realiseringspotentiale. ”Living Kitchen” bygger på ideen om, at køkkenet understøtter og gør det nemmere for den ældre selv at lave mad og trives i køkkenet som boligens primære rum.

Designcampen er en del af det fælles nordisk-baltiske projekt StarDust, der er en del af det EU-finansierede projekt BSR Stars, Innovation in the Baltic Sea Region, som i Danmark har deltagelse af Innovationsnetværket Livsstil, Bolig & Beklædning (hører under Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser). StarDust samlede godt 85 designstuderende, businessfolk og design-, bolig- og livsstilseksperter fra Danmark, Finland, Sverige, Estland, Letland, Litauen og Polen.

En succes

- Designcampen har været en succes, udtaler direktør Betina Simonsen fra Innovationsnetværket Livsstil Bolig & Beklædning, der står for campen. Hun fortsætter:

- Målet med campen har været at udvikle en række koncepter og prototyper på bæredygtige og multifunktionelle køkkener til 65+ målgruppen, og det har vi fået. Derudover har campen givet nye samarbejdsrelationer både indenfor produktion, distribution og afsætning landene imellem. Vi har fat i et område, der kan bidrage til dansk eksport – et uopdyrket marked. Det har producenterne i særlig grad fået hjælp til at komme i gang med, og de har fået nye vinkler på køkkenet og dets brugere – 65+ segmentet, bl.a. fordi opgaven har været lagt i hænderne på de unge designere”.

Inspireret af de unge

Henrik Knudsen, salgschef og partner i det danske firma CompoTeck, der er underleverandør til træ- og møbelindustrien og en af virksomhederne på vinderteamet ”Living Kitchen”, fortæller:

- Jeg er blevet meget inspireret af designcampen og mødet med de unge designstuderende. Jeg har fået indblik i designprocessen. Det er nyt for mig, at designere arbejder så analytisk i starten af processen, det er positivt. Det var interessant at få mulighed for at indgå i en synergi med dem og se tilblivelsen af nye koncepter og produkter.

Henrik Knudsen tilføjer, at han finder det bekymrende, at så få store danske køkkenvirksomheder har set det potentiale, som designcampen er. Selv fik han en unik mulighed for at etablere en række kontakter til Polen, de nordiske og baltiske lande, som han ikke kunne få andre steder, og som nu skal undersøges nærmere.

Juli 2013
 

”The Good Life Kitchen” vandt for sin nytænkning og for implementering af ny teknologi. Bl.a. en fleksibel multifunktionel ”hjælpende hånd”, der kan bære op til 80 kilo og benyttes til at skrue låg af med. Endvidere er køkkenet forsynet med åbne hylder, der kan køre op og ned og på den måde sikre, at alle køkken-skåle, tallerkner mv. kan nås.