Gennembrud for dansk miljøvenlig teknologi
Historisk gasmotor-ordre til danske MAN Diesel & Turbo, der skal levere verdens største gasmotorer til verdens første LNG-drevne containerskibe
Den danske dieselmotorudvikler MAN Diesel & Turbo bekræfter at have vundet den første ordre på deres nye gasmotor, den såkaldte totakt dual-fuel ME-GI motor. TOTE Inc., der er et af USAs førende rederier, har indgået kontrakt med det ligeledes amerikanske skibsværft NASSCO i San Diego om bygning af to nye topmoderne containerskibe, med option på yderligere tre skibe, primært til sejlads i amerikansk farvand. Hvert skib vil blive fremdrevet af en 8L70ME-GI dual-fuel gasmotor. Motorerne reducerer CO2 med ca. 20 pct. og vil reducere miljøskadelige partikler betydeligt.
|
|
Dansk opfindelse for fuld kraft i 100 år
Langt de fleste af verdens store skibe sejler med dieselmotor, der er udviklet af det tidligere B&W – i dag MAN Diesel & Turbo
Det var franskmanden Rudolf Diesel, der opfandt dieselmotoren, men det var det danske værft B&W, som efter at have erhvervet patent på franskmandens motortype udviklede den til en skibsmotor, der revolutionerede søfarten. Den danskudviklede teknologi var så fremsynet, at den stadig holder i dag – præcis 100 år efter.
|
|
Naturgas som drivmiddel for skibsmotorer
MAN Diesel & Turbo lancerer ny gasmotor, der har ca. 25 pct. lavere CO2-udslip end en tilsvarende dieselmotor
Et miljømæssigt kvantespring. Begyndelsen til en ny epoke. Sådan karakteriserer man hos MAN Diesel & Turbo SE lanceringen af den nye LNG-skibsmotor, der sendes på markedet her i 2012 og er klar til at tage over efter virksomhedens verdensberømte dansk udviklede dieselmotor. En dieselmotor, der ”kom til verden” for præcis 100 år siden – og 200 år efter, at verdens første dampskib, ”The Comet” fra Skotland, havde sejlet på åbent hav.
|
|