dot_animation
7.10.2024
12:57

Sådan skabes en ægte innovationskultur

At gøre sine medarbejdere mere innovative, så gode idéer udvikles for siden at blive realiseret og skabe værdi, er essensen af at skabe en stærk innovationskultur

Af Jonathan Løw og Mads Bab

- Jonathan Løw er innovationsekspert og iværksætter og driver virksomheden Listen Louder, der arbejder med innovation, ledelse og autentisk markedsføring. Mads Bab er ledelsesrådgiver med udgangspunkt i virksomheden Gnist og ekstern lektor ved Aarhus Universitet

Internationale undersøgelser peger på, at evnen til at fremme innovation er blandt de vigtigste egenskaber for fremtidens ledertalenter, og der findes næppe mange ledere herhjemme, som ikke vil hævde, at de i forvejen støtter op omkring innovation og ønsker at fremme en innovativ kultur i deres organisation.


seMere

Fire års forskning i offentlig innovation

Den offentlige sektor har trods rygter om det modsatte gode forudsætninger for at arbejde med innovation, lyder en af konklusionerne på CLIPS-projektet

Af Eva Sørensen og Jacob Torfing

- professorer i henholdsvis offentlig administration og politik og institutioner på Roskilde Universitet og projektleder og viceprojektleder på det fire år lange forskningsprojekt CLIPS, Collaborative Innovation in the Public Sector, som nu er slut.

Der finder masser af innovation sted i den offentlige sektor, og i de senere år har innovationsdagsordenen for alvor fået fat. Meget af den innovation, der finder sted, er imidlertid drevet af enkeltpersoner og særlige programmer. Der er behov for at gøre innovationsindsatsen mere systematisk, at øge medarbejdernes og de offentlige lederes innovationskompetencer og udvikle de offentlige styreformer offentlige institutioner, så de i højere grad understøtter innovation. Dertil kommer behovet for at ændre kulturen, så den understøtter en vedvarende indsats for at skabe nye og bedre løsninger på de udfordringer som møder den offentlige sektor.


seMere

Mål din menneskelighed

Jeg er forundret over, at danske svineproducenter og supermarkedskæder tilsyneladende stædigt holder fast i at oversælge og til tider lyve direkte overfor danske forbrugere

Af Jonathan Løw

Fremtidens reklamebureauer og marketingchefer skal måle deres brands’ menneskelighed. Det skal ske som led i erkendelsen af, at vinderne fremover bliver de virksomheder, der er i stand til at fornemme de grundlæggende menneskelige bekymringer og ønsker og tale til dem på en kreativ, bæredygtig og frem for alt human måde.


seMere

Gør social innovation mainstream

Social innovation skal opgive de mange humanistiske referencer, der tiltrækker en bestemt gruppe mennesker, og i stedet blive bedre til at kombinere gode intentioner med business

Af Jonathan Løw

Social innovation er blevet et begreb, som særlige grupper af CSR-entusiaster, CBS-studerende og sociale iværksættere taler om med stor begejstring i stemmen. Social innovation handler om at forandre verden på et forretningsmæssig intelligent måde, og det omtales til tider som en ganske særlig og unik form for innovation. I mine øjne er det på tide at droppe denne nichetænkning og i stedet gøre social innovation mainstream. Det skal ske som led i en erkendelse af, at den sociale innovation mere end noget andet skal drives frem af en benhård businessforståelse, hvis tiltagene skal få reel impact.


seMere

Grundstenene i fremtidens offentlige innovation

Der er brug for et endeligt opgør med myten om, at det private erhvervsliv er bedre gearet til innovation og nytænkning end det offentlige 

Af Jonathan Løw

Det skal ske igennem integrationen af fire innovative grundsten. Her er mit  bud på, hvordan offentligt ansatte i fremtiden bliver mere kreative og innovative, hvordan offentlige ledere bør agere som venture investorer samt få case-eksempler på, hvordan det offentlige har omsat grundstenene til praksis.


seMere

Ekspert om fremtidens offentlige innovation

Der er brug for et endeligt opgør med myten om, at det private erhvervsliv er bedre gearet til innovation og nytænkning end det offentlige 

Det skriver forfatter, foredragsholder og innovationsekspert Jonathan Løw i en af tre artikler i MagasinetInnovation.dk. Jonathan Løw har på få år etableret sig som én af de mest anerkendte erhvervsfolk i Danmark, når snakken går på innovation, kreativitet, social innovation og iværksætteri.


seMere