Gennembrud for dansk miljøvenlig teknologiHistorisk gasmotor-ordre til danske MAN Diesel & Turbo, der skal levere verdens største gasmotorer til verdens første LNG-drevne containerskibeDen danske dieselmotorudvikler MAN Diesel & Turbo bekræfter at have vundet den første ordre på deres nye gasmotor, den såkaldte totakt dual-fuel ME-GI motor. TOTE Inc., der er et af USAs førende rederier, har indgået kontrakt med det ligeledes amerikanske skibsværft NASSCO i San Diego om bygning af to nye topmoderne containerskibe, med option på yderligere tre skibe, primært til sejlads i amerikansk farvand. Hvert skib vil blive fremdrevet af en 8L70ME-GI dual-fuel gasmotor. Motorerne reducerer CO2 med ca. 20 pct. og vil reducere miljøskadelige partikler betydeligt. Skibene er tegnet af det koreanske firma DSEC, som er en del af Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), og de vil blive bygget af skibsværftet NASSCO i San Diego. Det første containerskib skal efter planen bygges fra første kvartal 2014 med levering i fjerde kvartal 2015, og det andet skib skal leveres i første kvartal 2016. En naturlig kulminationThomas S. Knudsen, adm. direktør for MAN Diesel & Turbo i København, udtaler: - Vores erfaring med totakt dual-fuel motorer strækker sig tilbage til 1990erne. Den nuværende udvikling i brændstofpriserne, og det stigende antal kunder som efterspørger en løsning, har sat skub i udviklingen af en salgbar totakt dual-fuel motor. Vi ser denne ordre som en naturlig kulmination på denne udvikling, og ME-GI motoren som begyndelsen på en vigtig ny æra. ME-GI motorenME-GI motoren, som blev præsenteret i maj 2011 ved en stor begivenhed på MAN Diesel & Turbos Copenhagen Diesel Research Centre, er højdepunktet på mange års arbejde, begyndende med MC-GI dual-fuel prototypen, som blev sat i drift i 1994 på et kraftværk i Chiba tæt ved Tokyo i Japan. Et bredt markedMAN Diesel & Turbo forventer, at der vil være et bredt marked for ME-GI motoren, fra LNG og LPG tankere til andre oceangående skibssegmenter, som f.eks. containerskibe og skibe i fast linjefart. Motoren udgør således en højeffektiv og fleksibel fremdrivningsløsning. |
MAN Diesel & Turbo har vundet den første ordre på deres nye gasmotor, den såkaldte totakt dual-fuel ME-GI motor. |