dot_animation
14.10.2019
16:7

Konkurrerer ikke på pris, men innovation

Desuden er små stykantal og et stort behov for ændringer vigtige konkurrenceparametre for KH Microflex A/S

- Vi kan ikke konkurrere på pris, men derimod på innovation. Et lille stykantal og et stort behov for variationer og ændringer er andre væsentlige årsager til, at grafiske virksomheder i hele verden vælger at handle med os.

Det siger direktør Søren Jørgensen, indehaver af KH Microflex A/S, og pointerer, at man i forbindelse med ca. 90 pct. af alle indgåede ordrer skal udvikle for kunden ud fra dennes specifikationer. Specifikationer, som ofte blot er en beskrivelse af, hvad maskinen skal bruges til. Resten er det op til Ringe-firmaet at give et bud på.

- Vi bruger meget tid på innovation, som for mig nærmest er sammenlignelig med dynamik. Innovation kan ikke sættes ind i en boks, men er noget, der opstår i den konkrete situation, i nuet. Eksempelvis udløser accepttesten, som vi gennemfører sammen med kunden på forskellige tidspunkter i udviklings- og produktionsforløbet, ofte et innovativt efterspil. De ting, som kunden ønsker skal være anderledes, samler vi et par medarbejdere om og brainstormer, indtil vi har fundet frem til nogle gode løsninger, siger Søren Jørgensen videre. 

Udvikler selv det hele

Han håber og satser meget på at kunne basere sit firmas fremtid på OEM-kontrakter.

- Vi har viden inden for alle relevante områder og udvikler selv det hele – software, konstruktion, produktion osv. Det gør os ret stærke og i stand til at få de rigtige priser. Både når det gælder viden og produktion, samarbejder vi med satellitfirmaer, som supplerer os med det, vi ikke selv har i huset. De kender vores tankegang og vilkårene for at begå sig i den hårde konkurrence. Dem er vi meget loyale over for, betoner Søren Jørgensen.

Nye idéer og nye krav

Små stykantal trækker i høj grad ordrer til KH Microflex. Ved ordrer på fem-seks enheder kan det ikke betale sig at transportere maskinerne fra Kina, selv om produktionen derude er billigere.

- I fremtiden kommer ændringer til at spille en stor rolle. Der opstår hele tiden nye idéer og nye krav om, at en maskine også skal kunne det og det. Og så skal vi være klar til at bygge nye funktioner ind i maskinen, siger Søren Jørgensen og tilføjer, at hurtig respons også er et nøgleparameter i firmaets serviceorganisation, der kommer over hele verden.

Konstant vækstkurve

Ligeledes har det højeste prioritering at kunne holde på medarbejderne og den knowhow, de besidder. I trængselstider for et eller flere produkter er det kommet firmaet til gode, at man har et godt produktmix og gennem årene har produceret mange forskellige maskiner (”gynger og karruseller”), pointerer Søren Jørgensen, som kan glæde sig over en konstant vækstkurve og kåring til Gazelle-virksomhed de sidste fire år.

- Og der er vist flere ”Gazeller” i sigte, konstaterer han.

December 2011

 

Støt MagasinetInnovation.dk med en donation - klik her.

Læs også: