dot_animation
20.4.2024
14:28

Glem ikke det, der ligger uden om

Innovation handler om helheden, siger kreativ direktør og partner i designvirksomheden Artlinco

- Mange arbejder kun med det tekniske, med produktet, men glemmer alt det, der ligger uden om. Innovation handler om helheden. Man skal tænke sit produkt ind i en kontekst, for der er så mange ting, som har indflydelse på folks beslutning om at købe. Det nytter ikke noget, at man har verdens bedste produkt, hvis man eksempelvis sætter verdens dårligste sælger til at sælge det eller putter det i en helt forkert emballage.

Helheden. Det er nøgleordet for Søren X. Frahm, kreativ direktør og partner i Artlinco, som han grundlagde i 2001 sammen med Robert B. Riedel, adm. direktør i designvirksomheden, der har base i Horsens. Han siger videre:

- For at nå frem til en handling, en accept, et ja, skal man arbejde sig gennem mange lag. Tager vi lagene indefra, er det data om produkt, marked, forbruger osv., oplevelse af produktet, forbrugeradfærd, brand, opfattet brand og stemning generelt. Man skal have det hele med. Vi kalder det holistisk innovation. Det er ikke innovation for innovationens skyld. Det er innovation med et formål. Og det er vigtigt at ramme rigtigt. Holistisk innovation er ikke baseret på en god idé, men den rigtige idé, den rigtige proces osv. For det ligger helt fast, at de projekter, vi starter op, skal blive til virkelighed og komme i mål.

Efter en amerikansk undersøgelse at dømme er det på generelt plan mere undtagelsen end reglen, at innovation lykkes, påpeger Søren X. Frahm. 96 pct. af alle innovationsprojekter i Europa fejler, fremgår det af undersøgelsen. Særligt grelt står det til i fødevareindustrien.

Ordreproducerende

Søren X. Frahm beskriver Artlinco som et eksternt innovations- og produktudviklingshus, der er ordreproducerende. Oprindeligt udviklede man blot produkter, men i dag sker det oftere og oftere, at Artlinco får ansvaret for hele processen fra idé og ønske om et bestemt produkt til markedsintroduktion.

- Ethvert projekt hos os kommer igennem disse faser: Strategi, business case, koncept/design, engineering og markedsintroduktion. Problemet for mange er, at de starter i den udførende fase, i engineering, og kigger på strategi og business case til sidst. Det betyder, at de tilpasser strategi og business case til produktet – i stedet for at tilpasse produktet til strategi og business case. Og det er her, et projekt bliver skabt, siger Søren X. Frahm og opfordrer virksomheder til at overveje deres udviklingsafdelings kompetenceprofil. 

Højt niveau i alle faser

- Typisk samler man nogle ingeniører i udviklingsafdelingen, hvilket giver sig udslag i, at der stort set kun er fokus på engineering. Måske henter man lidt ekspertise ind i nogle af de andre faser, men det generelle niveau igennem hele forløbet er meget forskelligt. Hos os holder vi et højt niveau i alle faser, fordi vi har de nødvendige kompetencer i huset – en business development engineer, en consumer relations manager, designere, designingeniører, grafikere, kommunikationsfolk m.fl. Vores ingeniører og designere har en baggrund som maskiningeniører, tømrere og klejnsmede, og det er vigtigt for os, fordi vi skal sikre, at det, vi laver, kan fungere i virkeligheden, siger Søren X. Frahm og tilføjer: 

Fremskaffer viden

- Jeg tør – trods min jyske oprindelse – godt fastslå, at vi er sindssygt dygtige til at arbejde med innovation. Det handler om at have et stærkt team, at være i træning og have den rigtige kultur. Vi træner og produktudvikler rigtigt meget internt, arbejder hele tiden på at blive bedre og bedre og henter inspiration udefra, bl.a. på Alexandra Instituttet, for ikke at få skyklapper på, men hele tiden være ajour med, hvad vi skal leve af i morgen. Lige nu har vi tre interne projekter i gang. Det ene handler om at kunne dokumentere det beslutningsgrundlag, vi lægger frem, videnskaben bag ved det, som genererer de handlinger hos vores kunders kunder, vi ønsker. Det er vores ansvar at fremskaffe denne viden. Sidst, men ikke mindst har vi metoder, som gør, at vi kan kortslutte hele processen og få den til at gå stærkere.

Dertil kommer en stor kontaktflade – til investorer, producenter i ind- og udland osv. Senest har Artlinco indgået et samarbejde med konsulentvirksomheden GrowProjekter for at kunne yde en bedre rådgivning om finansieringsmuligheder (bl.a. via fundraising) inden for produktudvikling og velfærdsteknologi.

Data bedre end tests

Et godt datagrundlag er ofte bedre end en test af et nyt produkt eller en ny serviceydelse, vurderer Søren X. Frahm.

- Vi anbefaler praktisk taget aldrig tests. Og data fra sidste år kan vi heller ikke bruge til noget. Vi kigger fremad, spørger gerne forbrugerne, hvad de har brug for, og ved de det ikke – sådan er det nemlig ofte, finder vi ud af det f.eks. i samarbejde med Institut for Fremtidsforskning, siger Søren X. Frahm, der har arbejdet med innovation og produktudvikling hele sit liv. Før han blev selvstændig, var han ansat i Legos udviklingsafdeling.

- Så man kan roligt sige, at jeg tænder på nye udfordringer, siger han.

1.000 nye produkter

Siden starten i 2001 har Artlinco udviklet næsten 1.000 nye produkter, og et travlt 2013 er skudt i gang med ansættelsen af foreløbigt seks nye medarbejdere og en praktikant siden årsskiftet, hvilket bringer antallet af medarbejdere op på 18.

Marts 2013

 

Søren X. Frahm (t.v.), kreativ direktør og partner i Artlinco, sammen med communication manager Jacob Smedegaard.

Foto1.jpg - Højre billede 2106x2281

Støt MagasinetInnovation.dk med en donation - klik her.

Læs også: