dot_animation
20.5.2019
2:37

Henter produktion hjem fra udlandet for at styrke innovation

”Vi bliver mere effektive til innovation, når det foregår i Danmark, siger adm. direktør Flemming Paasch, Easyfood A/S

Hurtigere og hurtigere.

Sådan er kravene til Easyfood A/S, for hvem det i stigende grad er blevet et konkurrenceparameter at udvikle og få nye produkter ud i butikkerne hurtigst muligt. Og denne øgede udviklingshastighed opnår man bedst i et tæt samspil med produktion. Derfor har virksomheden, som var blandt de første herhjemme til at outsource produktion til bl.a. Polen og Bosnien, netop flyttet en del produktion hjem fra udlandet til de to topmoderne produktionslinier i Kolding.

- Vi har fundet ud af, at vi bliver mere effektive til innovation, når det foregår i Danmark, og at det derfor kan betale sig at producere i Danmark. Det skyldes en særlig Easyfood-kultur, hvor alle medarbejdere bidrager til innovation. En kultur, som vi stort set kun kender til her i Skandinavien, siger adm. direktør i Easyfood, Flemming Paasch.

Erfaringen i Easyfood er, at noget tilsvarende vanskeligt ville lade sig gennemføre syd for grænsen.

Alle kan være innovative

- Kulturen i f.eks. Tyskland er mere autoritær, man gør det, man får besked på. Selv i Italien og Frankrig er det mere kæft, trit og retning. I Easyfood har vi en ekstrem flad organisation, og der er medarbejdere involveret i alt. Her får medarbejderne et klap på skulderen, når de stiller spørgsmål og er kritiske – forudsætningen for at skabe innovation. Og alle kan være innovative. Blot kræver det, at de får lov til at være det. De skal have troen på, at de kan bidrage med noget, og vi forsøger med vores kultur og stærke værdier at give dem troen på det, troen på at de har noget unikt at byde på. Og så vise gennem handling, at vi bruger det, de kommer med. Gør man det tilstrækkeligt mange gange, vokser denne kultur sig stærkere og stærkere, siger Flemming Paasch og tilføjer:

- Når 100 medarbejdere arbejder med innovation, kan det virkelig blive til noget, for indfaldsvinklen er forskellig fra individ til individ. Og 100 hjerner tænker bedre end én.

Det stiller dog visse krav til ledelsen i virksomheden.

- Man skal turde give slip, pointerer Flemming Paasch.

Sæt fokus på styrker

Heri ligger også noget af opskriften på, hvordan danske virksomheder kan klare sig i den internationale konkurrence i fremtiden, mener han. Sæt mere fokus på styrker og mindre på svagheder, lyder hans råd.

- Man er, hvad man tænker. Tanker er selvforstærkende. Tænker man på svagheder, bliver ens begrænsninger større. Fokuserer man derimod på styrker, bliver mulighederne større. I Easyfood VIL vi have produktion i Danmark, det er vigtigt for os, og derfor forsøger vi at udnytte alle styrker, der er forbundet med produktion i Danmark, og arbejder hele tiden på at forbedre dem, siger han.

Produktion i udlandet droppes ikke

Men produktionen i udlandet droppes ikke. Den vil fortsætte blot i mindre omfang. I dag kommer ca. 25 pct. af omsætningen fra produkter produceret uden for landets grænser, og som hidtil er de alle udviklet i Kolding.

- Når vi står med en prototype, vurderer vi, om den skal produceres i udlandet. Eller om den kræver for meget håndværk og derfor skal produceres her. Tidligere var vi tilbøjelige til at tage for givet, at ordren skulle sendes til en samarbejdspartner i Polen eller Bosnien, hvor der, vil jeg gerne understrege, absolut intet er i vejen med kvaliteten. Sådan tænkte vi også, da vi tidligere på året skulle planlægge produktionen af nogle nye kager, vores ”Skovbærfristelse” og ”Kanelfristelse”. Vi er meget tro mod det håndværksmæssige, og her er der tale om produkter, hvor der kan være forskel fra den ene kage til den anden. Undervejs i processen foreslog en medarbejder: Hvorfor ikke droppe Polen og i stedet for producere i Danmark? Han tog initiativ til det, testede det af på produktionslinien, og sådan blev det, fortæller Flemming Paasch og tilføjer, at andre områder, hvor der vil være meget fokus på produktion i Danmark, er fremstilling af produktserier, der udelukkende består af lokale råvarer, og økologiske produktserier.

Innovation Camp

Easyfood har inviteret alle medarbejdere til at deltage i en Innovation Camp, hvor alle kan byde ind med forslag til nye produkter, ny fremadrettet strategi osv. Alt er tilladt. Alt er muligt.

- Radikal innovation kalder vi det, siger Flemming Paasch.

Innovation Camp fandt sted her i efteråret.

December 2011

 

Kast alle bolde op i luften, og nye idéer opstår – her symboliseret med balloner i receptionen hos Easyfood. Sådan gør man opmærksom på efterårets Innovation Camp, som alle medarbejdere er inviteret til at deltage i, fortæller adm. direktør Flemming Paasch.

Støt MagasinetInnovation.dk med en donation - klik her.

Læs også: