dot_animation
24.5.2019
9:27

Et A- og et B-hold i innovation

Store og mellemstore danske virksomheder er i gang med et udskillingsløb, mener grundlæggeren af The Innovation Board

Nogle har, hvad der skal til, arbejder målrettet og systematisk med det. Og kan kendes på, at de har højere kundeloyalitet, kan tage en højere pris, tjener flere penge og ikke mindst har en fremtid. Andre snakker kun om det. Og kan kendes på, at de får sværere og sværere ved at klare sig, kører slingrekurs og har en noget tvivlsom fremtid.

- I dag er der lighedstegn mellem konkurrenceevne og innovationsevne, men det er ikke gået op for ledelsen i mange store og mellemstore danske virksomheder. 80 pct. af virksomhederne i top 500 har ikke en reel strategi for innovation, men kører innovation lidt på siden af resten af organisationen. Det må undre, at så mange har udskudt at styrke deres konkurrenceevne. Og en dag er det måske for sent, siger Henrik Karlsen, direktør og grundlægger af The Innovation Board, der er en netværks- og medlemsbaseret virksomhed *), som har til formål at hjælpe private virksomheder og offentlige organisationer med at styrke deres innovationsevne.

- Som jeg ser udviklingen, er vi godt på vej til at få et A- og et B-hold, når det gælder innovation, siger han videre.

Tjener 13 pct. mere årligt

Hvad er alternativet til innovation? Hvordan skal vi overleve uden? Spørgsmål Henrik Karlsen ofte stiller til ledere i en virksomhed. Og han går gerne et skridt videre:

- I har egne børn på vej mod en erhvervskarriere. De har helt andre krav til det at arbejde og gøre karriere end tidligere generationer. Hånden på hjertet: Vil I anbefale dem at gøre karriere her? Svaret, jeg får, er ofte nej, siger han og peger på et kontant udbytte af innovation, som bør kunne få de fleste virksomhedslederes udelte interesse.

- Det viser sig nemlig, at virksomheder med høj innovationsevne i gennemsnit tjener 13 pct. mere årligt end dem, som ikke rigtigt har gang i innovation, pointerer Henrik Karlsen.

Topledelsen er bremseklodsen

Bremseklodsen i mange virksomheder er topledelsen. Omvendt viser erfaringer, at det også er topledelsen, som kan gøre den store forskel i relation til at sætte en transformation i gang. Medarbejderne er klar og foretrækker faktisk at arbejde i virksomheder, hvor der er en stærk innovationskultur, men mange efterspørger synlighed og oprigtighed fra topledelsen, når emnet hedder innovation.

- Undersøgelser viser, at 70 pct. af medarbejderne i sådanne virksomheder er i tvivl, om ledelsen overhovedet vil innovation, siger Henrik Karlsen og tilføjer, at megen innovation sker på trods af ledelsen – ikke på grund af den.

- Det, der er brug for, er et større ledelsesmæssigt ansvar for innovation. Topledelsen skal tage det strategiske ansvar, vise i det daglige, at man understøtter innovation, og stille de nødvendige værktøjer til rådighed. Innovation er ikke raketvidenskab, men kræver blot, at man sætter tid af og understøtter det lige som alt andet i virksomheden. Man skal se innovation som en investering. Rent faktisk er innovation noget af det mest værdiskabende, man kan arbejde med. Og bør sættes over på aktivsiden som en værdi. Men i mange virksomheder ved man ikke, hvad virksomhedens innovationsevne er værd, siger Henrik Karlsen og fortsætter:

Sæt styring og struktur på innovation

- Når man så arbejder med innovation, er det vigtigt at gøre meget ud af den tidlige fase, at få mest mulig viden ind i processen. Man skal helt glemme sine personlige præferencer og holde sig til fakta. Og så skal man gøre op med det synspunkt, at der ikke må sættes styring og struktur på innovation. Det er tværtimod helt afgørende at gøre det, men uden at det bliver bureaukratisk. Måden man tager imod idéer fra sine medarbejdere på er også vigtig. Som regel er det kun den, der kommer med idéen, der skal bevise noget. Den, der siger nej til idéen, skal ikke bevise noget. Men hvad er lige omkostningen af idéer, man har sagt nej til? Én ting mere skal man tænke på, når det gælder medarbejdere – næste generation af medarbejdere. Den forventer, at der er innovation i en virksomhed. Og er der ikke det, kan det blive svært at få nye medarbejdere. Den kommende generation går på arbejde også for at tjene penge, men først og fremmest for at forfølge en interesse.

Han understreger i den forbindelse betydningen af autentisk lederskab. Mange topledere vil kun have gode nyheder. Ikke viden og fakta. Men det er nu engang på et faktuelt grundlag, man skal træffe beslutninger i forbindelse med innovation. Ofte hurtige beslutninger, pointerer han.

Kæmpe innovationspotentiale

For nogen er innovation lidt af et varm luft-begreb, mener Henrik Karlsen, noget man snakker om og ikke gør noget ved. Det er synd. På langt sigt måske lige frem en katastrofe. Og om ikke andet: Hvem kan ikke bruge 13 pct. ekstra på bundlinjen, spørger han?

- Der er et kæmpe innovationspotentiale i mange danske virksomheder, slutter Henrik Karlsen.

*) Et medlemskab af The Innovation Board koster maksimalt 4.500 kr. om måneden og giver adgang til forskellige ydelser – monitorering af innovationsevnen, research, seminarer, rådgivning og consulting. På medlemslisten står der p.t. ca. 50 organisationer.

Maj 2013

 

Henrik Karlsen, direktør og grundlægger af The Innovation Board.

Støt MagasinetInnovation.dk med en donation - klik her.

Læs også: