dot_animation
19.7.2019
14:19

Forretningsmodel bygget til forandring

”Bøvl er det, der skal til for at skabe forandring”, siger adm. direktør i Easyfood A/S, der siden starten i 2001 har investeret ca. en kvart milliard kroner i innovation

Innovation er drivkraften i fødevarevirksomheden Easyfood A/S, og helt fra starten i 2001 har den grundlæggende forretningsmodel været bygget til forandring.

- Verden bevæger sig ekstremt hurtigt, og det kræves af en virksomhed som vores, at vi hele tiden er på forkant med alle muligheder, der byder sig. Både hvad produkter og tendenser angår. Og i øvrigt alt det, som ligger udenom. Lige nu gælder det eksempelvis sociale medier, der giver gode forretningsmuligheder. I forhold til innovation er vi meget opmærksom på teknikken bag kommunikation, for det er en del af det, siger adm. direktør i Easyfood, Flemming Paasch.

Et paradoks og en masse bøvl

I Kolding-virksomhedens produktion af convenience- og brødprodukter kombinerer man håndværksmæssig kvalitet med høj fleksibilitet (for at kunne tilpasse produkter til forskellige målgrupper) og effektivitet. Lidt af et paradoks, indrømmer Flemming Paasch, og det giver en masse bøvl.

- Men bøvl er det, der skal til for at skabe udvikling, siger han og fortsætter:

- Med en forretningsmodel bygget til forandring sikrer vi, at vores innovationskraft er tilpasset den tid, vi er i. Og vi bruger mange ressourcer på innovation. Vi introducerer tæt på 100 nye produkter om året, hvilket vist er over gennemsnit her i landet.

Innovationsacceptantgrad

Som en understregning heraf måler man hos Easyfood på det, man kalder innovationsacceptantgrad. Det vil sige, hvor stor en del af omsætningen for de sidste 12 måneder, der hidrører fra nye produkter. Innovationsacceptantgraden skal helst ligge mellem 10-25 pct.

- Det er måleredskab, som skal bidrage til at holde hos i gang med at produktudvikle hele tiden, siger Flemming Paasch og pointerer, at evnen til konstant at produktudvikle forudsætter, at man kan tilpasse produktionslinierne til de behov, der måtte være.

Derfor medregner han også investeringerne i virksomhedens to produktionslinier, når han skal gøre status over, hvor meget Easyfood har investeret i innovation siden starten i 2001. Den samlede omsætning for de 10 år nærmer sig en milliard kroner, og i hvert fald 10 pct. heraf er gået til innovation, fastslår han. Dertil kommer to x 60 millioner kroner investeret i produktionslinier i henholdvis 2001 og 2006. I alt op imod en kvart milliard kroner brugt på innovation.

- Hos os er teknisk afdeling vigtig i forhold til innovation, og når vi skal finde ud af, hvordan vi kan tilpasse produktionslinierne, kommer vores teknikere ofte op med utraditionelle løsninger. Løsninger, der ikke kan købes som hyldevare et eller andet sted. Vi er både fleksible og pragmatiske i vores bestræbelser på at finde løsninger, og havde vi ikke været det, ville vi ikke have været så innovative, som vi er i dag, vurderer Flemming Paasch.

Udviklingsproces

I Easyfood-terminologi har man ikke en udviklingsafdeling, for virksomheden er ikke delt op i afdelinger, betoner Flemming Paasch. Derimod har man en udviklingsproces, der styres af en innovationschef, en testbager og en produktudvikler.

- Deres vigtigste opgave er at involvere resten af virksomheden i innovation og at strukturere arbejdet, siger han og tilføjer:

- For øvrigt skelner vi mellem ordene udvikling og innovation. For os er det først innovation, når markedet har accepteret et produkt og er begyndt at købe det.

December 2011

 

Støt MagasinetInnovation.dk med en donation - klik her.

Læs også: