dot_animation
15.7.2019
20:37

Ny børneplatform skal indtage verdensmarkedet

Aktører på tværs af brancher og virksomheder vil trille danske produkter ind på alverdens børneværelser

- Verdensmarkedet for børneprodukter er på tusind mia. kroner. Danske små og mellemstore virksomheder har ikke muskler til hver især at gå ind på markeder som USA, Kina og Japan, men hvis vi går samlet, er vi faktisk en ret stor aktør.

Det siger adm. direktør Kasper Eis fra Kabooki®, som er virksomheden bag Lego Wear og en af de mange, der ser store perspektiver i Børneplatformen – et nyt initiativ, hvor aktører på tværs af brancher og virksomheder vil trille danske produkter ind på alverdens børneværelser. Et unikt samarbejde skal give forældre og bedsteforældre over hele kloden lyst til og mulighed for at købe dansk tøj, møbler, legesager m.m. til de kære små.

Kasper Eis ser ikke nogen problemer i at samarbejde med konkurrenter, men er i stedet optaget af Børneplatformens store potentiale.

- Enhver aktør har selvfølgelig ting, man holder for sig selv, men der er masser, man sagtens kan dele, uden at det giver problemer for forretningen. Det vil jeg slet ikke være nervøs for, for mulighederne er så kæmpestore for hver enkelt af os, siger han.

Attraktivt børnesyn

Det nye tiltag er opstået efter børnekonferencen Created4Kids, der fandt sted i Vejle sidste efterår. Her stod det klart, at danske børnevirksomheder kan hjælpe hinanden ind på det globale marked. Dansk design og kvalitet kombineret med vores værdier og børnesyn gør ”made in Denmark” stærkt attraktivt for verdensmarkedets voksende middelklasser.

- På konferencen blev det tydeligt, at børnevirksomheder og organisationer i den grad har lyst til at hjælpe hinanden på vej. Vores særlige danske syn på leg, læring og ligeværdigt samvær mellem børn og voksne er attraktivt for andre kulturer. Derfor samler vi nu et forum af virksomheder og forskere, som alle arbejder med børn og produkter samt services til børnesegmentet, så vi i fællesskab kan udvikle tiltag, der understøtter små og mellemstore virksomheders vej ind på nye markeder, fortæller direktør Betina Simonsen fra Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning, der står bag Børneplatformen.

Innovationsnetværket har fået et væld af henvendelser fra børneproducenter, som ønsker at høre nærmere. Hun kan fortælle virksomhederne, at de første initiativer på området allerede er sat i værk.

Tiltag på fjernmarkeder

- Vi er i fuld gang med en aktivitet under projektet ”More Creative”. Her er målet at skabe en mobil retail/etail platform, der kan markedsføre produkter til 0-10 årige børn på fjernmarkeder som eksempelvis Kina eller Indien. Der skabes et koncept baseret på leg og læring, hvor virksomhederne brander danske værdier, fortæller Betina Simonsen.

Konceptet er under udvikling, og der samarbejdes tæt med internationale partnere og eksperter.

Juni 2013

 

Direktør Betina Simonsen fra Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning, der står bag Børneplatformen.

Støt MagasinetInnovation.dk med en donation - klik her.

Læs også: