Udvikler ud fra hjernescanningerNyt samarbejde med en af verdens førende forskere inden for neuromarketing giver Artlinco mulighed for at designe, udvikle og teste produkter og emballager baseret på kroppens signalerHvert sekund påvirkes vores sansesystem af 11.000.000 indtryk. I realiteten har vi dog kun kapacitet til at behandle 40 indtryk i sekundet, hvilket betyder, at 99,99 pct. af sanseindtrykkene behandles ubevidst. Derfor handler vi hovedsageligt med udgangspunkt i vores følelser, frem for at ræsonnere rationelt over vores handlinger. Disse emotionelle værdier kan måles, så al støj, der ellers kommer, når man spørger mennesket direkte, forsvinder, og man står tilbage med den sande viden. Subjektivitet dominererIfølge The Journal of Product Innovation Management klarer 40 pct. af nye produkter sig ikke gennem konsumenternes kritiske øje, da udviklingshusenes egne smagsparametre vil dominere, når et nyt design udarbejdes. Det gælder derfor, at en 45-årig mandlig produktudvikler/designer inddrager sin personlige smag, selvom han designer til en 16-årig teenagepige med hang til One Direction og Twillight bøgerne. - Hvis vi kender mere til menneskets behov, lyster og reaktionsmønstre, har vi muligheden for at designe bedre produkter. Det handler om at skabe de rigtige løsninger til de rigtige mennesker. Ikke med udgangspunkt i vores personlige smag, men med udgangspunkt i veldokumenteret segmenteringsdata og anvendelse af specifikke målinger af menneskets biologiske systemer, forklarer projektleder hos Artlinco, Mette S. Køstner. Massiv stigning af forskning Kan undgå skrækscenarierMens kultur, sprog og generelle holdninger ændrer sig fra land til land, er hjernens sprog universelt – et meget kompliceret sprog. Siden stenalderen har mennesket analyseret indtryk og signaler fra omverdenen og derigennem taget stilling til, om den givne situation var farlig eller tryg. Disse biologiske systemer lever i bedste velgående videre i det moderne menneske og er i høj grad interessante, når man skaber løsninger indenfor f.eks. service, produkt og grafik. - Løsningen betyder, at vi kan undgå de skrækscenarier som man har set utallige gange med nye produkter. Her er "The New Coke" et godt eksempel. Fokusgruppen gav positiv feedback og kunne samtidig berette, at man nød smagen. Men da produktet kom på markedet, floppede det voldsomt, da kunderne var angste ved overgangen fra den gamle cola til den nye, og derved sendte Coca Cola ud i deres største krise nogensinde – en frygt man ville kunne have opfanget og undgået ved brug af vores teknologi, forklarer Mette S. Køstner. I samarbejde med Thomas Ramsøy vil Artlinco kunne tilbyde kunderne en pakkeløsning – i form af en analyse af eksisterende produkter eller konkurrenter, der kan sikre mod skrækscenarier, som f.eks. The New Coke bragte med sig. Det giver mulighed for at tilpasse sig neuro- og emotionelle faktorer, hvorefter der foretages en afsluttende analyse af den ny produktløsning. På denne måde kan man f.eks. påvise, at ændringerne medvirker til en stigning i det emotionelle system, at konsumenten vil give flere penge for produktet, og/eller at det vækker større opmærksomhed på hylden i butikken. Stor interesse i USASelvom teknologierne er forholdsvis nye, er der allerede stor interesse for mulighederne på det amerikanske marked. Således har Thomas Ramsøy og Artlincos Creative Director og Partner, Søren X. Frahm, været i USA for at fremvise konceptet for virksomheder som Coca Cola, Procter & Gamble, ESPN, Ericsson, Campell's m.fl. Juni 2013 |
Artlinco kan skabe produkter, der tager direkte udgangspunkt i menneskets ubevidste lyster og behov. |