dot_animation
19.3.2024
11:16

Gør social innovation mainstream

Social innovation skal opgive de mange humanistiske referencer, der tiltrækker en bestemt gruppe mennesker, og i stedet blive bedre til at kombinere gode intentioner med business

Af Jonathan Løw

Social innovation er blevet et begreb, som særlige grupper af CSR-entusiaster, CBS-studerende og sociale iværksættere taler om med stor begejstring i stemmen. Social innovation handler om at forandre verden på et forretningsmæssig intelligent måde, og det omtales til tider som en ganske særlig og unik form for innovation. I mine øjne er det på tide at droppe denne nichetænkning og i stedet gøre social innovation mainstream. Det skal ske som led i en erkendelse af, at den sociale innovation mere end noget andet skal drives frem af en benhård businessforståelse, hvis tiltagene skal få reel impact.

Jeg er frustreret over den mangel på impact, som social innovation har herhjemme. Ikke alene har vi i Danmark indtil videre kun kunnet mønstre en investeringsfond på mindre end 100 mio. kr. i midler. Også i innovations-, iværksætter- og vækstlagene står det sløjt til. Der er mange gode intentioner, men alt for få gennembrud og faktiske forretninger. Man kan blot kigge på de forskellige mindre netværk indenfor social innovation herhjemme for at konstatere, at de rummer deprimerende få virksomheder med succes og målbar effekt på omgivelserne.

To centrale problemstillinger

Jeg tror det hænger sammen med to centrale problemstillinger:

Social innovation skal ophøre med at være et begreb, der er noget særligt forbeholdt ”de, der vil forandre verden”, og i stedet tilstræbe at blive mainstream.

Social innovation skal opgive de mange humanistiske referencer, der tiltrækker en bestemt gruppe mennesker, og i stedet blive bedre til at kombinere gode intentioner med business. Det kræver flere og nye mennesker indenfor området, som er stærkere på forretning og muligvis slappere på idealerne.

En central selverkendelse

Lad mig slå det fast, selvom nogle har hævdet det modsatte: Det er ikke mangel på medieomtale, der er årsagen til de manglende resultater indenfor social innovation.

Gang på gang beretter landsdækkende medier om nye sociale innovationer og bæredygtige tiltag, og det er forbavsende så meget dækning, de ringe resultater trods alt får i mainstream mediebilledet. Ét eksempel kunne være Foreningen for Social Innovation, der er en yderst sympatisk idé, men hvor hele tilgangen til social innovation udstiller problemet.

Foreningen ”ønsker at igangsætte projekter, som er nyskabende, går ud over vanetænkningen, flytter grænser i forhold til normer, lægger op til nye samarbejdskonstruktioner og åbner for nye netværk på tværs af aktører. Ambitionen er, at flere får mulighed for at være deltagende i samfundet med det de kan eller gerne vil, uanset begrænsninger, og hermed give gode rammer for personlig udvikling”.

Igennem denne definition er social innovation allerede blevet begrænset til at handle om socialt sårbare grupper, hvorimod potentialet i social innovation burde være så meget mere – både i forhold til hvad der kan forandres, og hvilket enormt forretningspotentiale der ligger i en socialt innovativ tilgang til at drive virksomhed.

Lanceringen af BetterPlace

Et andet eksempel kunne være lanceringen af BetterPlace i Danmark, hvor kommunikationsstrategien slog grundlæggende fejl, da man konstant råbte bæredygtighed og livsstilsforandringer i offentligheden. Havde man i stedet turdet tale om elbilen som en innovation, der giver mange rentable fordele, havde det givet gået noget anderledes. Det var igen problemet med, at man betoner de bløde værdier, frem for at turde tale forretning og bundlinje.

Jeg har mødt mange CSR-ansvarlige og sociale innovatører, der kan genkende billedet af at møde stor anerkendelse i medierne, til møder, i omgangskredsen og på de sociale medier. Det er populært og anerkendt at ville gøre en forskel, og jeg plejer at sige til dem, at det da er dejligt for deres ego, men vel ikke målet med deres forehavende.

Pointen er den, at der bliver brugt langt mere tid og opmærksomhed på social innovation i forhold til, hvad resultaterne kan retfærdiggøre. Det er tilfældet hvad enten, der er tale om en CSR-afdeling, som har arbejdet internt med forretningsudvikling og kæmpet for at få sine idéer igennem, eller det er en iværksætter, der har forsøgt at gøre sin sociale idé og tankegang til en bæredygtig forretning.

Niche eller mainstream?

I min verden er det social innovation, når LEGO opfinder nye bæredygtige klodser, som skaber livsglæde hos børn, eller når Vestergaard-Frandsen tjener kassen på at skabe et sugerør, der kan filtrere beskidt drikkevand og bruges overalt i Afrika og Asien for at løse forureningsproblematikken. Der opfindes noget nyt (idéen), det nye sættes i produktion (innovation), og det har siden en impact ude i virkeligheden (social innovation).

Social innovation er ikke noget særligt eller unikt. Det er ikke kun forbeholdt at hjælpe udsatte grupper, men rummer langt større perspektiver og muligheder end dette. Det kan i fremtiden blive hele grundlaget for at etablere og drive forretning, hvis vi får gjort tankegangen bag til mainstream.

En tilgang til forretning

Social innovation er i sin essens en tilgang til forretning, hvor virksomheder sættes i verden for andet og mere end at tjene penge. Eller hvor virksomheden redefinerer sit eksistensgrundlag og gør social innovation til en mulig driver i fremtidig forretningsudvikling.

I begge tilfælde bliver de varer eller services, der opfindes, til med et andet udgangspunkt end hos den traditionelle virksomhed. Kald det social innovation, hvis I har lyst, det er ikke så vigtigt.

Det centrale er, at social innovation bliver inkluderende i både mindset og udførelse. Vi skal have flere hardcore business folk med på idéerne, og det får vi kun, hvis social innovation i fremtiden bliver gennemsyret af en benhård businessforståelse frem for mere bløde og humanistiske termer.

Mit indspark er derfor på ingen måde et angreb på hverken CSR-ansvarlige, sociale innovatører eller iværksættere. Jeg har den dybeste respekt for mennesker, der dedikerer sig til at gøre en forskel for andre mennesker og forsøger at præge erhvervslivet i en bæredygtig retning.

Men jeg er kritisk overfor den måde, hvorpå området italesættes for tiden.

Bundlinje tankegang

Jeg vil opfordre til at lade idealerne være en selvfølgelighed for en tid, og i stedet begynde at fokusere på at uddanne CSR-chefer, innovationsafdelinger og sociale innovatører i øget forretningsforståelse og bundlinje tankegang. Der er brug for, at CSR og social innovation i mindre grad kommer til at handle om kommunikation, standarder og idealer og mere om forretningsinnovation og bundlinje.

Sker dette ikke, så frygter jeg, at der bliver skabt en sympatisk niche af mennesker og mindre virksomheder, der aldrig kommer til at opfylde de visioner, vi alle kan være enige om er væsentlige og burde være mainstream allerede i dag.

September 2013

 

Støt MagasinetInnovation.dk med en donation - klik her.

Læs også: