dot_animation
18.10.2019
16:32

Svær start for verdens første 100 pct. eldrevne liftbil

Men lanceringen i 2009 blev en døråbner til nye kunder for TIME, der har udviklet og produceret elbilen

Projektet lykkedes teknisk set, men finanskrise og et mistet fokus på at være energi- og miljørigtig umiddelbart efter det højt profilerede klimatopmøde i København i december 2009 tog for en stor del gennemslagskraften ud af lanceringen af verdens første 100 pct. eldrevne liftbil – udviklet og produceret hos TIME i Farsø.

- Vi må i dag konstatere, at den rene elbil-løsning ikke er brændt igennem som en succes. Der var stor interesse for vores eldrevne liftbil i München, Oslo og mange andre steder, og vi fik da også flere tilsagn om købsinteresse lige efter klimatopmødet, som var en oplagt anledning for os til lanceringen. Men den økonomiske krise havde lagt for stort et pres på verden, og miljøet blev lagt lidt i baggrunden, fortæller adm. direktør i TIME, Per Cæsar Torp, og tilføjer:

- Vi har ikke fortrudt, men føler nok en lille skuffelse over verdens udvikling. Det har været en kæmpe investering uden tilstrækkeligt salg, men på lang sigt er eldrift det rigtige. Og vi fortsætter med eldrift.

Sælger noget andet

TIME har den 1. oktober 2011 leveret en 100 pct. eldreven liftbil til DONG Energy, den eneste i Skandinavien. Den skal bruges som testbil de kommende år.

- Bortset fra dette eksempel har lanceringen mere været en døråbner for os til nye kunder. Den har vakt deres interesse, og vi oplever, at man tager os mere seriøst, fordi vi har bevist, at vi ikke er bange for at løbe en stor risiko. Og rent faktisk sælger vi noget andet i stedet for. Ikke mindst vores liciumdrevne Powerpacks, som vi har haft succes med på det irske, engelske, tyske og franske marked, siger Per Cæsar Torp og erkender, at hybridbiler nok mere er den rigtige løsning, sådan som tingene står lige nu, end de rene elbiler.     

Personbiler, der kombinerer eldrift med enten en benzin- eller dieselmotor, viser vejen frem også på varebilsiden, mener han.

El på den ene og diesel på den anden aksel

- Med eldrift på den ene aksel og en dieselmotor på den anden får man det bedste af begge verdener. Der er problemer med el ved topfart og lange stræk, men det løses med dieselmotoren, som selvfølgelig skal forurene mindst muligt. Til gengæld er eldrift suveræn i bymæssig bebyggelse, hvor det spiller en stor rolle at være miljørigtig. Derfor tror vi på hybridbiler til kommuner, elselskaber og pakkedistributionsfirmaer, og vi er begyndt at se på mulighederne. Hvis vi kan finde en leverandør med det chassis, der skal til, vil vi gå i gang med at producere, siger Per Cæsar Torp. 

Elbilens begrænsninger

Den største begrænsning ved den 100 pct. eldrevne liftbil har vist sig at være den begrænsede køreradius, som kun gør den interessant i storbyer. Andre problemstillinger har været, at ydelsen falder i vintersæsonen. Det gælder generelt for elbiler. Desuden har der været problemer med varmen i førerkabinen.

- Dertil kommer, at vi døjer med kvaliteten på de komplette elbil-chassiser, der er i udbud. Vi venter på, at de store fabrikker kommer på markedet med serieproducerede løsninger, forklarer Per Cæsar Torp og nævner endvidere den højere pris på elbiler som en hæmsko.

- Over sigt vil eldrift vise sig at være økonomisk rentabel, men det er svært i en tid med økonomisk krise at tage den store investering nu og afskrive den over længere tid. Det er dyrt at være fattig, som man siger, påpeger han.

December 2011

 

Verdens første 100 pct. eldrevne liftbil – udviklet og produceret hos TIME i Farsø.

8186 ET-36-LF Modec 022.jpg 589

Den eldrevne liftbil skal de kommende år bruges som testbil hos DONG Energy.

 IMG_0036.jpg 2560xTIME har stor succes med sine liciumdrevne Powerpacks, der også kan bygges ind i eksisterende liftbiler.

Støt MagasinetInnovation.dk med en donation - klik her.

Læs også: