dot_animation
19.7.2019
14:15

Fra innovativ proces til eksportmarkeder

Kellpo A/S har fået vind i sejlene med udviklingen af den såkaldte Mould Builder og reduktion af omkostningerne til produktion med 30 pct. 

- For at få adgang til salg skulle vi være innovative – og blive gode til at ”highlighte” os på innovative ting. 

Sådan beskriver Kjeld Pedersen, direktør og medejer af værktøjsfabrikken Kellpo A/S, udfordringen i virksomheden for et par år siden, da man stod med masser af kapacitet, men ingen ordrer. Skulle man outsource produktionen? Spørgsmålet trængte sig på. Outsourcing-bølgen var begyndt at rulle, men Kjeld Pedersen og kompagnonen Poul Pedersen besluttede at blive i Danmark og leve med den prissætning, det indebar.

- Derfor måtte vi finde en måde at gøre tingene på, som er smartere end konkurrenternes. Vi trængte til at gøre noget, vi ikke havde gjort før, og efter godt 10 år, hvor vi var nået langt som ren procesvirksomhed, var det nu tid til at tænke anderledes. Da vi alligevel ingen ordrer havde, valgte vi – sammen med de medarbejdere, vi havde beholdt for overhovedet at kunne eksistere som virksomhed – at bruge tiden internt på at se os selv og vores processer efter i sømmene. Nøgleordet var forandringsparathed, fortæller Kjeld Pedersen.

Reduceret til det halve

Han og kompagnonen, begge værktøjsmagere, startede Kellpo A/S i 1995, og det ene år med vækst afløste det andet. I 2008 havde man 45 medarbejdere og lejede yderligere fire-fem mand ind udefra for at klare efterspørgslen. Fra 2006-2008 blev omsætningen fordoblet, og i 2007 afsluttede man et stort nybyggeri til næsten 40 mio. kr. Men så kom krisen.

- Og der stod vi med alle vores talenter. I løbet af et års tid blev vi reduceret til det halve, både hvad omsætning og antal medarbejdere angik, fortæller Kjeld Pedersen.

Her begyndte så den nye proces. Den innovative.

Skulle blive international 

- Som jeg ser det, er forudsætningen for innovation, at du ved, hvem du er, og at du – selvfølgelig – kan noget rent fagligt. Selv om vi kunne og stadig kan mange andre ting, var noget af det første, vi konstaterede, at vores største kompetence ligger inden for produktion af værktøj til emballageindustrien. Ligeledes stod det os klart, at vi efter at være vokset fra lokal til landsdækkende virksomhed nu stod over for at skulle blive international, siger Kjeld Pedersen videre og fortsætter:   

- Hvor vi hidtil havde kunnet klare os ved at skyde med haglgevær, fordi ”byttet” var tættere på, skulle vi nu til at bruge riffel med kikkertsigte. Vi Googlede os til et antal på ca. 300 potentielle kunder i Europa, hvoraf måske kun de omkring 100 var reelle kundeemner. Vi tog på messer rundt om i Europa og også en afstikker til USA, hvor vi fandt ud af, at de potentielle kunder derovre var endnu større og færre end på det europæiske marked. Hvordan skulle vi overbevise dem om, at vi rent faktisk kan det, vi går og siger?

Svaret er: Mould Builder.

Som et resultat af den interne innovationsproces fik man nemlig udviklet et særligt værktøj til at håndtere kundernes forespørgsler via internettet. Denne Mould Builder ligger på Kellpos hjemmeside, og her skal kunderne klikke sig gennem 10-12 punkter med forskellige spørgsmål om det værktøj, de skal have produceret.

Præcis kravspecifikation 

- På den måde får vi en meget præcis kravspecifikation at arbejde ud fra og i tilgift en begrundelse for de valg, kunden har truffet. I de tilfælde, hvor vi ikke kan løse opgaven, siger vores Mould Builder stop og opfordrer kunden til at søge en løsning ad anden vej. Det sparer både os og kunden en masse tid. Hele kommunikationen omkring opgaverne er blevet nemmere og mere afklaret. For os har det betydet en reduktion af produktionsomkostningerne på 30 pct., fastslår Kjeld Pedersen og tilføjer, at hele innovationsprocessen tog ni måneder med ugentlige møder og en samlet udgift ud af huset på blot et par hundredtusinde kroner.

Til maj investerer man syv mio. kr. i robotteknologi og automatisering af produktionen.

- Det reducerer omkostningerne yderligere, giver mere omsætning pr. medarbejder, øger vores kapacitet med – forsigtigt gættet – 15-20 pct. og betyder, at vi ikke umiddelbart forventer at skulle ansætte flere medarbejdere end de 35, vi har i dag, fortæller Kjeld Pedersen.   

En betydelig eksport 

Gennem en målrettet markedsføringsindsats i Europa, hvor man går efter 10-12 kundeemner ad gangen og ”highlighter” Mould Builder sammen med ”den hurtigste og billigste produktion på markedet” (citat Kjeld Pedersen), har Kellpo A/S på blot to år fået oparbejdet en betydelig eksport.

- I 2008 havde vi en eksportandel på ca. fem pct. I 2010 var den 40 pct. og i 2011 over 50 pct. Vi har fået et mere sikkert fundament med kunder ikke kun i Danmark, men også i Norge, Sverige, Belgien, Frankrig, England og i løbet af 2012 i Tyskland, hvor vi arbejder med tre emner. Vores omsætning er endnu ikke oppe på samme niveau som umiddelbart før krisen, men når det gælder dækningsbidrag, er vi allerede næsten i mål, siger Kjeld Pedersen, der peger på tre ting, som skal til for at åbne døre ude i Europa.

- ISO 9001, ISO 14001 og OHSAS 18001. Det er vigtigt at kunne dokumentere, at vi har styr på vores processer, på miljøet og på arbejdsmiljøet, siger han. 

Februar 2012

 

Kjeld Pedersen (t.v.) og Poul Pedersen, indehavere af Kellpo A/S, kunne i 2011 notere en eksportandel på over 50 pct.

DSC_0052.JPG 1993x

Støt MagasinetInnovation.dk med en donation - klik her.

Læs også: