dot_animation
19.7.2019
14:44

Gymnasier vil styrke unges innovative kompetencer

På tre år er 22 gymnasier i hovedstadsregionen nået langt i udviklingen af det innovative gymnasium og har udviklet nye læringsmetoder

22 gymnasier i Region Hovedstaden har taget udfordringen om Danmarks fremtid op og har gennem de sidste tre år udviklet læringsmetoder til at styrke unges innovative kompetencer.

Resultaterne af projekt ”Innovationskraft og entreprenørskab på gymnasier i Region Hovedstaden” blev præsenteret ved en såkaldt Innovationsfernisering på Ørestad Gymnasium den 1. marts 2012. Her kunne man opleve, hvad gymnasieeleverne på de 22 gymnasier udsættes for, når gymnasielærere tænker nyt, innovativt og kreativt i deres undervisning – alt sammen for at styrke elevernes innovative kompetencer.

- Vi er nået langt i udviklingen af det innovative gymnasium, men vi er også kun lige begyndt. Det er derfor vigtigt at understrege, at Innovationsferniseringen ikke alene var afslutningen på et projekt, men også er startskuddet på den videre udvikling med at få innovationsdidaktik og innovationsledelse ud i de gymnasiale uddannelser. Jeg er imponeret over, hvor meget vi har rykket os på de tre år, siger Eva Hofman-Bang, formand for projektets styregruppe og direktør på CPH WEST.

Viden og innovation er vejen til vækst

Region Hovedstaden har støttet projektet, og regionsrådsmedlem og formand for Region Hovedstadens Udvalg for fremtidens uddannelse og forskning, Marianne Stendell (S), siger:

- Med det her initiativ har 22 gymnasier i hovedstadsregionen for alvor fået sat innovation på dagsordenen i gymnasiet. Vi skal leve af viden og innovation i fremtiden, og det er vigtigt, at vi introducerer de unge for innovative metoder tidligt i deres uddannelsesforløb.

Rektorer: Mere innovation i gymnasiet

Baseret på bl.a. 64 innovationsforsøg, kompetenceudvikling af 250 lærere, to vidensmesser og en kæmpe solutioncamp for eleverne anbefaler rektorerne fra de involverede gymnasier, at innovative kompetencer bliver en del af de kompetencer, som eleverne tilegner sig i alle de gymnasiale uddannelser. Og at der igangsættes et omfattende udviklingsprogram med åbenhed over for radikale forsøgsprojekter.

Marts 2012

 

Et kig inden for ved Innovationsferniseringen på Ørestad Gymnasium, hvor resultaterne af projekt "Innovationskraft og entreprenørskab på gymnasier i Region Hovedstaden" blev præsenteret. Se flere billeder herunder.DSCF3646.JPG 1469x

DSCF3650.JPG 1893x

DSC_0017.JPG 2091x

Støt MagasinetInnovation.dk med en donation - klik her.

Læs også: