dot_animation
28.3.2024
19:27

Tænker i værdikæder

CPH Design kom langt rundt, da firmaet designede og innoverede verdens første fuldautomatiske bagagesystem til lufthavne

Hos CPH Design tænker man i værdikæder og processer, når man designer og innoverer for sine kunder. Det er vigtigt at komme rundt om det hele – levering, service osv. – og ikke kun fokusere på produktet, lyder det fra adm. direktør Lars Thøgersen.  

- Eksempelvis ser vi på, hvor det er, man tjener penge. Ligesom firmaet, der ræsonnerede, at det var blækpatroner, man først og fremmest skulle tjene sine penge på – ikke kopimaskiner. Og prissatte produkterne ud fra det, fortæller han og tilføjer: 

- Alle befinder sig i en eller anden form for værdikæde. Vi ser på varens vej eller personens vej fra a til b. Det er kernen i det, vi foretager os. For SAS har det betydet, at de fik reduceret deres genkøb af glasholdere med 90 pct. og mængden af smadrede glas med 50 pct., da vi ”bare” skulle redesigne en glasholder til de nye glas, man havde købt til brug i SAS-fly, og som ikke passede i den gamle holder. Ligeledes opnåedes en reduktion af den fysiske belastning ved håndtering af bagage med 80 pct., en reduktion af manpower med 30 pct. og af aflæsningstiden med 20 pct., da vi designede bagagesystemet RampSnake og senere RampMate til brug i lufthavne primært for at forbedre arbejdsmiljøet, men helt klart også med det formål at opnå en effektiviseringsgevinst.

Værdikædeoptimering

Glasholderen og bagagesystemet er eksempler på de mange små og store opgaver, som CPH Design gennem årene har løst for flyindustrien. Og på, hvordan firmaet arbejder ikke alene for flyindustrien, men også for virksomheder inden for logistik, distribution og byggeri, der i dag er det københavnske design- og innovationsfirmas kerneområder.

- Vi er eksperter i værdikædeoptimering og proces- og arbejdsmiljøforbedring, idet vi påtager os opgaver, der spænder fra traditionel produktudvikling til optimering af workflow og service, siger Lars Thøgersen videre.  

Mennesker i fokus

Det er ikke teknikken, men mennesker der er i fokus, når CPH Design giver sig i kast med et nyt projekt.

- Start altid med at finde ud af, hvad der giver mening for dig. Og find så først derefter frem til, hvilken teknologi og hvilke produkter der skal anvendes, lyder anbefalingen fra Lars Thøgersen.

Medarbejdere, brugergrupper m.fl. bliver involveret, og baggrund, metoder, konteksten det hele foregår i og alle andre elementer i værdikæden bliver nærstuderet (”vi slår lyttelapperne ud”, som Lars Thøgersen udtrykker det). I tilfældet RampMate, verdens første fuldautomatiske bagagesystem til lufthavne, involverede det også to forskellige aktører – lufthavn og flyselskab.

Har fjernet manuel håndtering

- Opgaven var at skabe en fuldautomatiseret sammenhæng mellem de lufthavnsejede aktiviteter omkring bagagehåndteringen og de flyselskabsejede aktiviteter, der foregår ude på rampen foran flyene. Der var mange berøringer af bagagen, før den overgik til næste aktør, og det er vores erfaring, at det først og fremmest er i ”in-betweens” mellem ”action points”, der kan sættes ind med noget innovation. Med bagagelæsseren RampSnake, der kan stikke sin lange arm i form af et transportbånd dybt ind i flyets krop, bagagevognen 3B Carts og styreenheden 3B mobi, der kan rotere bagagevognen omkring sin egen akse, har vi praktisk taget fjernet al manuel håndtering af bagagen hele vejen fra lasterummet i flyet til bagagehallen i lufthavnen, forklarer Lars Thøgersen. 

Bagagehandling er en af de største udgifter i en lufthavn. Mængden er enorm. Alene i Københavns Lufthavn håndterer man op til 60.000 stk. bagage i døgnet. Og førhen blev ekstremt meget bagage tabt på gulvet. Samlet set udgør bagage en driftsmæssig omkostning, der overstiger den samlede indtjening i luftfartsbranchen, påpeger Lars Thøgersen og har dermed også givet forklaringen på, hvorfor det fuldautomatiske bagagesystem spås en stor fremtid i lufthavne verden over. Både økonomisk og arbejdsmiljømæssigt er der meget at vinde ved at bruge det.

På verdensplan

- Sammen med Crisplant, der er en førende global leverandør af systemintegration og high-speed sorteringssystemer, markedsføres RampMate på verdensplan. Også mange af de andre produkter, vi har designet og innoveret til flyindustrien, kan man i dag finde i fly og lufthavne verden over, siger han.

En containertømmer, et løfteredskab til gipsplader, en forbedret service i  forsikringsbranchen, ”længst muligt i egnet hjem”-kampagne for fire kommuner rettet mod fysisk handicappede, nye produkter til medicoindustrien osv. – CPH Design kommer langt rundt med nyt design og innovation.

- Vi ”spiser innovation til morgenmad”, joker Lars Thøgersen. 

Det første design

At han startede sin karriere som designer i et fly, kan i dag synes helt naturligt. At han oven i købet startede som bruger er prikken over i’et. Han og hans islandske kone fløj meget og savnede en flybarnestol til deres barn. En sådan designede Lars Thøgersen, og hans karriere som designer havde dermed næsten bogstaveligt talt fået vinger.

Maj 2012

 

Bagagelæsseren RampSnake og bagagevognen 3B Carts (herunder) er en del bagagesystemet, der praktisk taget har fjernet al manuel håndtering af bagage i lufthavne.

3b-transition.jpg - Højre billede 696

 

Støt MagasinetInnovation.dk med en donation - klik her.

Læs også: