dot_animation
24.5.2019
9:5

Vil ”knokle på” med innovation

LogoPaint A/S har selv skabt det, man er blevet til, og fremadrettet vil man skabe værdi for kunderne gennem endnu mere innovation

- Vi har selv skabt det, vi er blevet til. Og vi vil holde, hvad der i dag er en solid forretning, vedlige ved at innovere. Derfor agter vi at ”knokle på” med innovation de kommende år.

Sådan udtaler Christian Søndergaard, partner og direktør med ansvar for drift, udvikling og innovation i LogoPaint A/S i Vejle.

Det startede med en god idé, der blev til ”3D Signs” – 3D reklamemateriale til brug ved sportsevents over hele verden og især kendt fra de store fodboldarenaer, hvor firmaets tæpper med påtrykt sponsorlogo ses på græstæppet omkring målene.

Næste step var udvikling af manuel teknik, idet 3D Signs helt frem til 2005 blev fremstillet ved at sprøjtemale på tæpper og andre materialer, også direkte på græs.

Med købet af den første fem meter brede printer kom det til at handle om industriel teknik. Ad to omgange blev printeren bygget om til at printe på tæpper. Udvikling af specialsoftware til eget brug fulgte naturligt i kølvandet herpå, og i 2009 endte et projekt gennemført i samarbejde med studerende ved Aalborg Universitet op i udvikling af nyt designsoftware og ansættelse af de to softwareingeniører, som havde deltaget i projektet. Også i 2009 blev printeren, der er Danmarks største, udskiftet med en ny, endnu mere avanceret og endnu hurtigere fem meter bred printer, der kan printe 100 kvm. i timen på tæpper.   

Mere effektive – og mere værdi

- Designsoftwaren har bevirket, at vi er blevet mere effektive, og netop effektivitet har vi haft fokus på lige siden. Det drejer sig om at skabe værdi for kunderne, og selv om patenter og patentrettigheder er og altid har været af stor betydning for os, må vi passe på, at det ikke kommer til at fylde for meget – det må ikke være hele vores forretning. Der skal andet og mere til. Nemlig at skabe merværdi, og det bruger vi i høj grad vores softwareingeniører til, siger Christian Søndergaard og fortsætter:

- Vi beregner via software, vi bruger masser af kræfter på design, og som det nyeste har vi udviklet et online godkendelsessystem til vores kunder. Online Approval er en stor ting både for os og for kunderne, der slipper for nogle papirgange og opbevaring af papirer. Nu har de det hele liggende online. Også administrative processer arbejder vi på at effektivisere ad den vej. I det hele taget håndterer vi mange data – nok ligeså mange som en stor produktionsvirksomhed. Selvfølgelig er der stadig plads til små forbedringer i vores interne systemer, men det afgørende er, at vi har fået vendt opmærksomheden mod kunden og prøver at skabe værdi for kunden. Vi koncentrerer os nu om det mere udadvendte og vil fortsætte udviklingen i det spor.  

For at sikre, at man holder sig på det rigtige spor og får optimeret i hele processen, laver man hvert andet år en kundetilfredsundersøgelse.

Alle medarbejdere bidrager

Innovation hos LogoPaint er noget, alle medarbejdere bidrager til. Alle får plads, og alle har pligt til at udvikle, pointerer Christian Søndergaard.

- Vi vil løfte os, forbedre os i alle led og er parate til at investere i det, hvis blot medarbejderen kan forklare, hvad målet er. Alle, der kommer med en idé, får opbakning, vi tager idéen op og sætter produktionstid af. Det er vigtigt, at vi som ejere og ledere ikke ”forlader” en god idé, lader den ligge. Idéer skal bringes over i praktikfasen, ellers dør de, siger han og understreger, at innovation gerne må komme i små doser.

Ikke kun i tigerspring

- Også små forbedringer kan være med til at løfte innovationskraften, og der kan opnås store landvindinger selv på små ting. Desuden er det vores erfaring, at hvis innovation kun kommer i tigerspring, kan det have en voldsom effekt på organisationen. Ved at tage små trin op ad trappen kan organisationen følge med, slutter Christian Søndergaard.

Juni 2012

 

3D Signs på Wembley Stadium i London.

DSC_0009.JPG - Højre billede 602x526

Christian Søndergaard - direktør og partner i LogoPaint A/S.

Støt MagasinetInnovation.dk med en donation - klik her.

Læs også: