dot_animation
19.7.2019
18:32

Hun studerede og opfandt
barberskum mod røde knopper

Og har i dag sit eget firma Shabenaa og produktet ShaveSafe, som hun skrev speciale om på universitetet sammen med sin partner

Nana Rytter Nielsen, 29-årig tidligere undertøjsmodel, fik en god idé, mens hun gik på universitet og lavede sit speciale. Hun opfandt et barberskum mod røde knopper og indgroede hår og brugte specialet som forretningsplan. I dag er hun sin egen chef i firmaet Shabenaa. På blot to år er hun blevet nomineret til Årets Kvindelige Iværksætter, og hendes produkt er nomineret til Årets Groomingprodukt og har været i flere internationale magasiner.

- Mens jeg gik på RUC, gik jeg model for Chantelle. Jeg tænkte, at det simpelthen ikke kunne passe, at der ikke fandtes et middel mod røde knopper og indgroede hår, så jeg satte mig for at finde grunden til, at man får dem. Det viste sig at være en mild stafylokok bakterie, som man har i huden. Og så fandt jeg ud af, at man kunne modvirke det med antibakterielle og desinficerende midler udvundet af kokosolie og tilsat klorhexidin, siger Nana  Rytter Nielsen, der gik i gang med ideen cirka et halvt år før, hun skulle skrive speciale.

Brugte det nye produkt som case

- Det ville være helt hen i vejret at skulle bruge et halvt år på at skrive om en case i en anden virksomhed, når jeg nu var i gang med at lave min egen. Så min specialepartner, Kamilla Ellerbek Shailla, og jeg brugte mit nyopfundne produkt ShaveSafe som case. Det endte med, at hun blev så hooked på ShaveSafe, at hun købte sig ind i virksomheden og er min partner i dag, siger Nana Rytter Nielsen videre.

Samtidig med at de skrev specialet, fik de linet hele virksomheden op og gjort klar med produkt, patent, godkendelser og hjemmeside, som ShaveSafe skulle sælges fra. Produktet kom på markedet den 1. marts 2011, og de afleverede specialet den 30. maj.

Var meget opfindsomme

Efter afleveringen lavede de alle de former for gratis markedsføring, de kunne komme på.

- Man må sige, at vi var noget opfindsomme. Hver gang der var et radio- eller tv program, jeg kunne stille op i, gjorde jeg det og fortalte om min historie. Jeg tog også cyklen ud til alle magasinredaktionerne og gav dem nogle prøver og en pressemeddelelse. Det virkede rigtig godt, og mange af bladene skrev om produktet, fordi de syntes, at det virkede, fortæller Nana Rytter Nielsen, der har følgende at sige om at få gode idéer:

- Mange får jo virkelig gode ideer til, hvordan man kunne forbedre ting, men når folk ikke ser sig selv som opfindere, kommer de aldrig længere end til tanken. Jeg tror også, at de fleste, der får en idé, tænker, det er nok opfundet før, og så gør de ikke mere ved det. Så i virkeligheden skal man nok bare få gjort noget ved nogen af alle de idéer, man har i forvejen. 

Ud på resten af kloden

Næste skridt i forretningsplanen er at få ShaveSafe ud på det internationale marked, så resten af kloden også kan slippe for de irriterende røde knopper.

- Hvis der kommer et stort firma og køber min idé, skal jeg helt sikkert i gang med et nyt projekt – jeg har så mange idéer inde i mit hoved, som kan hjælpe mange mennesker i hverdagen. Den tanke med at kunne hjælpe andre og gøre deres liv nemmere tænder mig rigtig meget, slutter Nana Rytter Nielsen, der er opvokset på Samsø og uddannet Cand.Comm fra RUC.

ShaveSafe fås i dag hos omkring 70 forhandlere i Danmark.

August 2012

 

hf7m--nana.jpg - Højre billede 220x353

Nana Rytter Nielsen med sit barberskum mod røde knopper og indgroede hår.

Støt MagasinetInnovation.dk med en donation - klik her.

Læs også: