Danmarks ældste innovationshus dækker bredtInnovation Lab kommer hele vejen rundt om ny teknologi, brugere, forretning og kompetencer, processer og organisationNutidsarkæologer. Det kalder de sig selv. Og en kendsgerning er det, at Mads Thimmer og Preben Mejer, IT-guru der introducerede PC’en og internettet for danskerne, har ”rodet” meget i nutiden, og hvor den fører os hen, siden de i 2002 sammen etablerede Innovation Lab – et videncenter, der har specialiseret sig i at se nye teknologiske muligheder med en horisont på to-tre år eller mere. Er der noget, virksomheden også har specialiseret sig i, så er det måske netop ikke at specialisere sig. - Vi er nok det eneste – og Danmarks ældste – innovationshus, der dækker bredt. Ny teknologi er i fokus, men vi har også internationalt velfunderet viden om brugere, forretning og kompetencer, processer og organisation. Det er vigtigt for os at kunne trække en linje fra ét element til et andet og at tænke i helheder, siger Mads Thimmer, CEO i Innovation Lab, der har kontorer i Aarhus og København og flere steder uden for Danmarks grænser med til sammen 35 medarbejdere. Netværk verden overDet internationale islæt bygger desuden på et netværk af op imod 2.500 kontakter inden for forskning, produktudvikling og iværksætteri verden over. - Netværket træder til, hvor vores egen viden ikke slår til, pointerer Mads Thimmer og tilføjer, at Innovation Lab hjælper virksomheder og organisationer med at identificere og tackle de muligheder og udfordringer, de står overfor – gennem foredrag, workshops, seminarer og projekter. Kundekredsen spænder over internationale koncerner som SonyEricsson, Samsung, Mars, AP Møller Mærsk, B&O, Oticon m.fl. På virksomhedens værksted har en række prototyper fået liv, skriver Innovation Lab på sin hjemmeside, og nævner verdens første intelligente brandmandsdragt, den første skærm af beton, de første internet-opkoblede vandsenge mod liggesår og intelligente fodboldtrøjer. Et andet projekt er Fremtidslaboratoriet, hvor virksomheden sammen med Vestas og LEGO stiller de nyeste digitale redskaber frit og forklaret til rådighed for folkeskolen. Brugernes adfærdBrugerindsigt er ét af de fire ben i Innovations Labs fundament, og virksomheden har antropologer ansat til at afdække brugernes adfærd – hvilke beslutningskriterier vi styres af, hvorfor vi træffer de beslutninger vi gør. - Når man ved det, kan man påvirke brugerne. Det er superinteressant forretningsmæssigt, men mange virksomheder gør alt for lidt ud af det. Hvad skal der f.eks. til for at lokke folk ind på en tankstation? Det har man aldrig spurgt brugerne om, siger Mads Thimmer. Nye forretningsmodellerForretningsforståelse er endnu et ben og uadskilleligt fra et solidt teknologisk udsyn, understreger CEO’en. - Vi introducerer nye forretningsmodeller i virksomheder og tager udgangspunkt i efterspørgslen med henblik på at få tingene i mål. En forretningsmodel skal være innovationskritisk i forhold til nye markeder, nye generationer m.m., og lige nu er det store spørgsmål, hvordan vi får fat i de mennesker, som er født og opvokset med internet. Det er en attraktiv målgruppe med stor købekraft, eftersom disse unge endnu ikke har fået børn, siger Mads Thimmer. I et anvendelsesperspektivKompetencer, processer og organisation er det tredje ben. - Har man ikke styr på disse områder, har man svært ved at komme i mål, siger Mads Thimmer og lover, at der også kommer styr på de teknologiske muligheder i et samarbejde med Innovation Lab, der ser teknologi i et anvendelsesperspektiv. Teknologien rykker sig hele tiden og åbner op for nye muligheder. Innovation Lab bruger meget spil i arbejder med kunderne og sammenfatter det hele i, hvad Mads Thimmer kalder overbliksbilleder. Som resultat heraf har en kunde investeret et trecifret millionbeløb i et projekt skabt hos Innovation Lab. Det lange seje træk- For få virksomheder tager det lange seje træk, som innovation kræver, siger han og slutter med at fastslå: - Det er ikke mange levedygtige produkter, der bliver udfaldet af innovationspuljen. Men derimod en hel del projekter. Det samme gælder EU-midler. Det er ikke EU-midler, der skaber virksomheder, men derimod virksomhederne, som skaber sig selv. Oktober 2012 |
"Det er vigtigt for os at kunne trække en linje fra ét element til et andet og at tænke i helheder", siger Mads Thimmer, CEO i Innovation Lab. |